דף הבית > נפלאות התפתחות הילד - כרך ב
נפלאות התפתחות הילד - כרך ב´
הוצאה: אוריון - הוצאה לאור
תאריך הוצאה: 2022
קטגוריה: עיון / ספרות מקצועית
מספר עמודים: 418

נפלאות התפתחות הילד - כרך ב

         
תקציר

עמודים: 418
תאריך הוצאה לאור: 2022

“נפלאות התפתחות הילד” היא סדרה בת שני כרכים, ומטרתה – לגלות, להתפעם, להעשיר וליהנות מתהליך גידול הילדים. הכרך הראשון – “יכולות וכישורים מראשית החיים”, מתמקד בהכרת עולמו העשיר והמורכב של הרך הנולד ובניצני יכולות שבאים לביטוי כבר מראשית החיים ומבססות את התפתחותו העתידית. הכרך השני – “מתלות לעצמאות”, מלווה את מאמציו הילד וניסיונותיו להתפתח כאדם עצמאי ובעל ערכים, המאמין בכוחותיו, מתחשב בזולתו ותורם לסביבתו.

הספר “נפלאות התפתחות הילד” הוא מאגר עשיר ביותר ומאורגן היטב של ידע חשוב עבור כל הורה וישמש גם אנשי מקצוע העוסקים בילדים מינקות ועד גיל טרום בית הספר. קשה מאד, במיוחד לקורא הישראלי, למצוא מאגר ידע רחב כזה, שהוא מוסמך ומבוסס מקצועית, ובו זמנית קריא ומובן. הידע המוצג מתייחס בפרוט לשלבים ותהליכים בהתפתחות המוטורית, הקוגניטיבית והשפתית, בהתפתחות הרגשית, ובהתפתחות החברות של ילדים צעירים. ד”ר אביה שהם לוז מתבססת לא רק על הידע המקצועי הרחב שלה בתחומים אלה, אלא גם על ניסיונה העשיר בהפעלת תכניות טיפוח להורים כדי להנגיש ידע מדעי בצורה בהירה ולשלבו בהצעות ורעיונות יישומיים… שני כרכי הספר, הכוללים 48 פרקים, אינם בבחינת קריאה שוטפת חד-פעמית להורה לילד הצעיר. הם משאב שאליו יחזרו ההורים שוב ושוב במהלך ההתפתחות של ילדם, כשהם רוכשים בכל פעם יותר הערכה לתגליות ולהבנות שירכשו באמצעותו על ילדם ועל עצמם.

פרופ’ אסתר כהן, האוניברסיטה העברית ירושלים (אמריטה), מומחית ומדריכה בפסיכולוגיה קלינית, התפתחותית וטיפול משפחתי

 

“נפלאות התפתחות הילד” מהווה נדבך חשוב בספרות העברית בתחום התפתחות הילד. פרסום זה כתוב בשיטה מדעית, אך בשפה השווה לכל נפש ומתאימה הן לצוותי חינוך ובריאות והן לציבור הרחב של הורים לילדים בגיל הרך.

פרופ’ יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים ובבריאות הציבור, לשעבר – יו”ר חיפ”א (החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה).

 

ד”ר אביה שהם לוז עבדה בראשית דרכה המקצועית כפסיכולוגית חינוכית. בהמשך ייסדה את מכון הור”ים והתמקדה בפיתוח תכניות לטיפוח ההורות והגיל הרך והגישה התאורטית שבבסיסן. גישה זו היא חלק מגישה תיאורטית רחבה יותר להבנת מערכות באשר הן, והיא מתוארת בספר נוסף שכתבה המחברת, ושמו: “מעבר לחומר ולרוח – ארגון מידע כמפתח להבנת מערכות”.

פרק ראשון

בנות וליצור

פיתוח מוטוריקה עדינה

1. השליטה בידיים – חשיבותה והתפתחותה
חשיבותה של השליטה בידיים
רצף ההתפתחות של שליטה בידיים
הקשר בין ההתפתחות של המוטוריקה העדינה ובין ההתפתחות השכלית
 
2. דרכים לטיפוח השליטה בידיים
הפעלות לשיפור יכולת האחיזה
הפעלות לחיזוק השליטה בזרועות ובכפות הידיים
 
3. התפתחות הדומיננטיוּת של אחת הידיים
מהי דומיננטיות של צד אחד וכיצד היא תורמת לתפקוד הילד?
מתי מתפתחת הדומיננטיות של אחת הידיים?
האם כדאי להשפיע על פיתוח הצד הדומיננטי ובכך להפוך את הילד לימני או לשמאלי?
דרכים לזיהוי הדומיננטיות של הילד
 
 

1. השליטה בידיים – חשיבותה והתפתחותה

מוטוריקה עדינה מתייחסת למיומנויות תנועה אשר דורשות שליטה בתנועות כף היד והאצבעות. היא קשורה גם להתפתחות יכולת התיאום (קואורדינציה) בין איברים שונים, בעיקר בין העין ובין היד, ובהמשך גם להתפתחות הדומיננטיוּת של אחת הידיים.

חשיבותה של השליטה בידיים

היכולת לכוון את פעילות הידיים ולשלוט בה מסייעת לנו בכמה היבטים:

  • פיתוח דרכי למידה וחשיבה. ילדים חוקרים את הסביבה ולומדים אותה באמצעות הידיים. באמצעות מישוש והפעלה לומד הילד להכיר חפץ חדש, את שימושיו ואת אפיוניו. התנסויות חוזרות בחקירת הסביבה תורמות לפיתוח החשיבה והלמידה של הילד.
  • שיפור העצמאות והתפקוד השוטף בחיי היום-יום. השליטה בידיים מאפשרת עצמאות. היא מאפשרת לנו, גדולים כקטנים, לבצע פעולות בסיסיות ביותר החיוניות לחיי היום-יום – גזירה, פתיחה של חפצים וסגירתם, אכילה בעזרת סכו"ם, השחלות וכן הלאה, ובגיל בוגר גם ציור, כתיבה, הקלדה במחשב ועוד.
  • שליטה בהפעלת האצבעות והידיים תשפיע לטווח הארוך על היכולות של הילד לעמוד במשימות שיוטלו עליו בגן ובבית הספר (כמו ציור וכתיבה) ועל התפתחותו המקצועית כאדם בוגר.
  • שיפור של הביטחון האישי ובנייה של דימוי עצמי חיובי. ילד השולט היטב בגופו ובידיו מרגיש שהוא יכול לעשות דברים. תחושה זו גורמת לו הנאה ומפתחת אצלו דימוי עצמי חיובי של יכולת ושל ביטחון עצמי. גם יכולות חברתיות יכולות לצאת נשכרות, לדוגמה, הילד יהיה מסוגל לבנות צעצוע ולשחק בו עם חבריו. לעומת זאת, אם ילד מתקשה לרכוש מיומנויות במוטוריקה עדינה, עלול הדבר להיות מלווה בקשיים בתחום ההתנהגותי, הרגשי והחברתי, ולפגוע בדימוי העצמי שלו.
  • ביטוי ליצירתיות. באמצעות השימוש בידיים הפעוט יכול להביא לידי ביטוי כישורים יצירתיים כגון בנייה, שרבוט וכּיוּר, ולילד הבוגר גם אמנות פלסטית, נגינה בכלים שונים וכדומה.
  • דרך ביטוי לתקשורת בין-אישית. ידיים הן כלי להבעת חיבה ולתקשורת בין-אישית.

רצף ההתפתחות של שליטה בידיים

כדי להתאים לילד משימות, הנה רצף ההתפתחות הכללי:

  • לקראת גיל חצי שנה מסוגל התינוק להחזיק רעשן ולשחק בו, להחזיק קוביות, להרים חפץ ולהכניסו לפה.
  • בסביבות גיל שנה מסוגל התינוק להכניס חפץ לתוך חפץ, להקיש חפץ בחפץ ולהתחיל לסדר אותם בשורה.
  • לקראת גיל שנתיים מסוגל הילד לאכול בעזרת כפית, לשתות מכוס ולאחוז כלי כתיבה וציור במלוא כף היד.
  • לקראת גיל שלוש מצליח הילד ללבוש מעיל ולהסירו, לנעוץ מזלג באוכל, להסיר עטיפות, לנגב ידיים במגבת ולצייר עיגול וריבוע.
  • לקראת גיל ארבע מצליח הילד לכפתר כפתורים, לגזור במספריים ולאחוז כלי כתיבה וציור באחיזת אצבע.

הקשר בין ההתפתחות של המוטוריקה העדינה ובין ההתפתחות השכלית

פעולות המוטוריקה העדינה לא רק מתבססות על כישורים מתחומים אחרים, אלא גם תורמות להם. התרשים הבא מדגים את הקשר בין התפתחות המוטוריקה העדינה ובין ההתפתחות השכלית:



2. דרכים לטיפוח השליטה בידיים

לכל ילד נטייה גנטית מולדת של כישרונות בתחום המוטוריקה העדינה או הגסה. יש תחומים שבהם הוא פועל היטב, ותחומים שבהם הוא מתקשה. את אלה וגם את אלה יש לטפח. חשוב לטפח את היכולות ואת הכישרונות הטבעיים של הילד כדי שיבואו לידי ביטוי. חשוב, ואפשר, לקדם גם תחומים שבאופן טבעי הם חלשים כדי לשפר אותם. במילים אחרות: חשוב שתנסו לקדם את המוטוריקה העדינה של ילדכם.

הנה הצעות למשימות המתאימות לילדים מחודשי החיים הראשונים ועד גיל הגן. גם כאן בחרנו לא לציין גיל מדויק מצופה לכל משימה, אך סידרנו את ההפעלות המוצעות בקבוצות גיל כלליות לפי דרגות קושי ושלבי התפתחות.

הפעלות לשיפור יכולת האחיזה

הפעלות לחיזוק השליטה בזרועות ובכפות הידיים

השליטה בשרירי המוטוריקה הגסה (שרירי הזרועות) משפיעה על השליטה בשרירי המוטוריקה העדינה (שרירי האצבעות וכף היד). הנה כמה הצעות להפעלתם:





3. התפתחות הדומיננטיוּת של אחת הידיים

מהי דומיננטיות של צד אחד וכיצד היא תורמת לתפקוד הילד?

דומיננטיות של צד אחד (של היד ו/או של הרגל) מתבטאת בהעדפה שיטתית, מובהקת וספונטנית של תפקוד באיברים של צד אחד, ואילו איברי הצד האחר משמשים כעזר. העדפה של צד אחד אינה אומרת שהוא החשוב והאחר מיותר שכן, לדוגמה, גם אם כותבים ביד אחת צריך את האחרת כדי לייצב את הגוף ולהחזיק את הדף.

התפתחות הדומיננטיות של אחת האונות של המוח היא ההופכת ילדים לימניים או לשמאליים. ילדים שהאונה השמאלית שלהם היא הדומיננטית יטו, בדרך כלל, להחזיק עיפרון, לגזור, להשחיל חרוזים וכדומה ביד ימין ולבעוט ברגל ימין וילדים שהאונה הימנית שלהם היא הדומיננטית יעשו זאת, בדרך כלל, ביד וברגל שמאל.

התפתחות הדומיננטיות של אחת האונות שבמוח על פני האחרת חשובה להתפתחות של התפקוד הכללי של המוח וליכולתו של המוח להתמודד ביתר יעילות עם קליטת הגירויים הנכנסים למערכת ועם עיבודם. ריכוז המידע באונה אחת מאפשר למוח לקבל תמונה מלאה של המידע הנקלט. לעומת זאת, חלוקה אקראית של הגירויים בין שתי האונות יכולה לגרום לכך שבכל אונה יהיה רק חלק מהפרטים הרלוונטיים והתמונה הנקלטת לא תהיה שלמה.

אצל ילדים שסובלים מחוסר דומיננטיות של אחת האונות יש, בדרך כלל, איחור בהתפתחות המוטורית. ייתכן שיקשה עליהם להחזיק עיפרון, לגזור, לאחוז חפצים קטנים, להשחיל חרוזים וכדומה והיכולות המוטוריות העדינות שלהם עלולות להיות נמוכות. זה עלול להשפיע על תחושת ההצלחה שלהם במשימות הנדרשות מהם בגן ובבית הספר.

מתי מתפתחת הדומיננטיות של אחת הידיים?

הנטייה לדומיננטיות קיימת מלידה, ואפשר לאתר את סימניה הראשונים אצל תינוקות. עם זאת, העדפה ברורה של צד זה או אחר היא תוצאה של הבשלה של מערכת העצבים ושל יכולת אינטגרציה בין שני צדי המוח, והיא מתעצבת, בדרך כלל, בין גיל שלוש לחמש.

האם כדאי להשפיע על פיתוח הצד הדומיננטי ובכך להפוך את הילד לימני או לשמאלי?

בחירת האונה הדומיננטית היא פעולה פנימית טבעית של הגוף ולפיכך רצוי לא להתערב בה. ניסיון להפוך את הילד בכוח לימני או לשמאלי עלול אף להזיק להתפתחותו הטבעית. לעומת זאת, אפשר (ומומלץ) לפתח אצל הילד את המיומנויות של המוטוריקה העדינה ולטפח אותן.

דרכים לזיהוי הדומיננטיות של הילד

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 48 ₪
מודפס 96 ₪
דיגיטלי 42 ₪
מודפס 103 ₪
דיגיטלי 35 ₪
מודפס 103 ₪
דיגיטלי 45 ₪
מודפס 92 ₪
עוד ספרים של אוריון - הוצאה לאור
דיגיטלי 44 ₪
מודפס 88 ₪
דיגיטלי 39 ₪
מודפס 78 ₪
דיגיטלי 36 ₪
מודפס 72 ₪
דיגיטלי 40 ₪
מודפס 82 ₪
דיגיטלי 39 ₪
מודפס 78 ₪
דיגיטלי 34 ₪
מודפס 68 ₪
עוד ספרים של אביה שהם לוז
דיגיטלי 34 ₪
מודפס 68 ₪
דיגיטלי 49 ₪
מודפס 98 ₪
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il