דף הבית > שטח – הישרדות ותושיית שדה
שטח – הישרדות ותושיית שדה
הוצאה: מדף בית הוצאה לאור (הפצה מנדלי)
תאריך הוצאה: 2022
קטגוריה: טיולים ומסעות
מספר עמודים: 366

שטח – הישרדות ותושיית שדה

         
תקציר

ספר מקצועי זה מכיל את כל הנושאים שמטיילים, מנווטים, משתמשים ושוהים בשטח חייבים לדעת.

המידע בספר "שטח" מציג את ניסיון השדה רב השנים של המחבר בהישרדות ותושיית שדה ותרומתו לעולם המטיילים והשטח.

פרקי הספר כוללים תכנון טיול, ציוד, התמצאות, תנועה בשטח, תכנון ושימוש במים, מזון, שינה, מחסה, התנהגות בתנאי חום וקור, שיטפון, מזון, עזרה ראשונה בשטח, חילוץ, ועוד.

הידע מיועד להימצאות בכל סוג שטח בארץ ובעולם עם דגש מיוחד על תחום המדבר.

ידע זה יטפח את ההנאה מהשהות בשטח וילמד כיצד לפעול נכון על מנת להימנע ממצבי חירום. אם נכנסתם למצב חירום – "שטח" ילמד אתכם מה לעשות על מנת להישאר בחיים.

הידע בספר מיועד לכל מנהיג, מדריך, מחנך או מפקד, ומכיל את רשימת הנושאים שיש ללמד בתחום השטח ועצות רבות.

ככל שהטיול אתגרי יותר, נמצא בו נקודות יפות ומעניינות וחוויה שאין לוותר על גדולתה - כל עוד אנו יודעים מה לעשות.

פרק ראשון

דבר המחבר
אני מטייל מאז שאני זוכר את עצמי עם הורים וחברים. בכיתה ד' הצטרפתי לצופים, אהבתי והשתתפתי בטיולים ומחנות, בגיל בר-מצווה התחלתי לטייל עם קבוצת חברים ברחבי הארץ והמדבר כולל טיולי בדד. בכיתה ז', נכנסתי להיסטוריה כשהשתתפתי בחפירות מצדה ומצאתי את פתק ההגרלה הראשון בין מתאבדי מצדה. בגיל חמש-עשרה התחלתי להדריך בתנועה, בהיותי בן שש-עשרה עברתי לבית ספר חקלאי שם הגשמתי חלום של חקלאות ובמקביל בצופים הפכתי שותף לעריכת וארגון טיולים לכל השכבות.

השתתפתי במבצעים מיוחדים במדבר כמו פריצת שבילים וחפירות ארכיאולוגיות, בכיתה י"א השתתפתי במבצע פריצת שבילים שאורגן על ידי החברה להגנת הטבע, עבדנו קשה על שיקום שבילים עתיקים ופריצת שבילים חדשים, אני משתמש רבות בשבילים אלו בפעילויות השטח שלנו. נוצר לי קשר מתמשך עם החברה להגנת הטבע.

בכיתה י"ב יזמתי טיול הישרדות בו הייתי קרוב למוות ושרדתי, הגעתי למצב עקב שגיאות בשטח ושרדתי הודות להתנהגות ייחודית. עקב כך החלטתי הקים בית ספר שילמד טיילים ומדריכים כמוני את הידע הנדרש בשטח וכל כך חסר. ממסע זה יצאתי בתחושה ובחלום שיום אחד אקים מרכז שילמד אנשים כיצד לטייל נכון ולהישאר בחיים.

בצבא שירתי ביחידת סיור כחייל ומפקד, התמחיתי בניווט, בנהיגת וניתוח שטח. כל השרות עברתי בתעלה במלחמת ההתשה, עסוק בפיקוד על סיורים ומוצבים, כולל פיקוד על מוצב ה"מזח" המעוז החם בקו תעלת סואץ. במסגרת הסדיר נפצעתי שלוש פעמים ובהחלמה מהירה חזרתי לפעילות מלאה. בהתמודדות מתמדת עם האויב שהיה במרחק עשרות מטרים מאיתנו, קיבלתי צל"ש על יוזמה והצלחה בתחום השדאות.

בתום הצבא הצטרפתי ל"חברה להגנת הטבע" בדרום סיני. חברתי לחבורה קטנה של מדריכים, למדנו את השטח תוך כדי הדרכה. הייתה זאת חווית חיים של גילוי ראשוני, והדרכה אינטנסיבית והקמנו בית ספר שדה בסנטה-קטרינה.

במקביל למדתי חקלאות באוניברסיטה העברית וברחובות, רציתי להיות חקלאי חכם והתאכזבתי מהלימודים שלא עסקו בצד המעשי, התחתנתי והתחלתי לפתח משק חקלאי. עסקתי בנושאים ייחודיים והובלתי במספר תחומים בגידול פרחים.

בהמשך נסעתי לארה"ב ללמוד תחום של תרביות רקמה, אותו למדתי אצל מי שפיתח את התחום, פרופסור יפני שלימד בארצות הברית. היינו עם המשפחה, שבינתיים הלכה וגדלה, ואל אשתי ואליי הצטרף בננו הבכור- אורן וטיילנו לאורך שנה בשמורות הטבע ואורן התחבר בצורה חזקה לשטח.

חברתי לגוף שנקרא OUTWARD BOUND ממובילי תחום השטח בארה"ב, הגוף הוקם במלחמת העולם השנייה, לאמן חיילים למצבי חירום, בתום המלחמה הגוף הקים סניפים אזרחיים שמהותו הייתה לפתח את תחום השטח וההתמודדות במצבי חירום. בקשר המתמשך עם הגוף המקצועי חברתי אל תורת ה-WILDERNESS THERAPY. למדתי רבות והתנסיתי בעצמי בתורה ובהדרכת נוער בסיכון בשטח. השיטה בנויה על עבודה טיפולית עם נוער בסיכון, עבריינים, מכורי סמים ואלכוהול, התורה מתבססת על כך שכולנו משתמשים ב5-10% ממוחנו, המטרה היא גילוי וחיבור לכוחות הבלתי מוכרים ויכולת להעביר אותם לחיי היום יום, את זאת נשיג על ידי הטלת משימות וקשיים פיסיים ונפשיים, תוך כדי עבודה בשטח בראשיתי, יכול להיות שטח יערי, הררי ואצלנו הוא המדבר.

השיא היה הדרכת נערים בסיכון גבוה שכתחליף לכלא נשלחו למחנה שיקום בשטח, מחנה של חודש ימים בפלורידה.

חזרתי לארץ ומוניתי למנהל בית ספר שדה עין גדי. בית ספר שדה מטרתו לשמור על הטבע באזור מוגדר, במקרה שלי מדבר יהודה. שמירת הטבע כוללת הכרת כל השטח ונוכחות במרחבי המדבר והדרכה מסיבית של בני נוער ומבוגרים בשטח.

חלמתי על הקמת מרכז ידע לשטח. הובלתי את בית ספר שדה עמוק לתחום השטח. על-ידי טיולי צוות רבים, מיון צוות בשטח, הכשרת צוות בסדרת ניווטי בדד, חוגי נוער מיוחדים שהקמנו, ושיווק מסיבי לטיולים נודדים, שכנעתי את האחראים להקים מרכז להישרדות והתחלתי בפעילות הפיתוח, ביצוע קורסים לאנשי שטח כולל יחידות מיוחדות של צה"ל, מדריכי חוגי סיור, חוגי טיילים מיטיבי לכת, לקבוצות בר מצווה, נשים, מנהלים, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים לקבוצות נערים בסיכון השייכים לקבוצות אורגניות בקידום נוער, הגוף העוסק בנוער בסיכון במשרד החינוך.

כתוצאה מכך עברתי למדרשת שדה בוקר על מנת להקים מרכז העוסק רק בתחום ההישרדות ושם הקמתי את ה"מרכז הישראלי להישרדות". התוכניות הלכו וגדלו במשך השנים בחברה עצמאית שנקראה "שטח" אותה הקמתי. התוכניות הלכו והתמחו בתחום הנוער בסיכון.

התפקיד שלקחתי על עצמי הוא לתווך בין האדם לשטח. מחד ללמד את המיומנויות השונות הכרוכות בהימצאות בשטח ומאידך לחשוף את האנשים לכוחות האדירים הנמצאים בשטח ובתוכם ולחבור אליהם. ואני אומר זאת מתוך ראייה ריאלית מפוכחת שאינה קשורה באמונה.

כל אדם הנחשף לשטח קורה לו משהו, פנימי, עמוק, מרגיע, נכון.

הנגזרות של שני התחומים באים לידי ביטוי גם בקהלי היעד והנושאים שאני מעביר.

מצד אחד עבודה ייחודית לפיתוח נושאי השטח בצה"ל, כולל כתיבת חומר הדרכה. פעילות עם נוער ומבוגרים העוסקים רבות בשטח ובטיול תוך שימת דגש על מיומנות. ומצד שני קבוצות ובודדים המעוניינים לפתח עצמם דרך השטח: קבוצות מנהלים, נשים, תוכניות בר-מצווה, תוכניות לאינטגרציה בין קבוצות אוכלוסייה שונות כמו: יהודים ערבים, עולים וישראלים, דתיים וחילונים, קבוצות חריגות כמו נוער שנפלט מכל המערכות הפורמאליות, נגמלי סמים נוער ומבוגרים וקבוצות נכים.

למדתי מתוך העבודה בשטח שלכל אחד מאתנו יש מגבלות ונכויות. בסיס העבודה היא לא להתייחס לחולשות, אלא לכוחות הנמצאים בכולנו.

כל איש ואישה, נער ונערה יכולים להשתתף בפעילות שטח, הדבר מותנה אך ורק בכוח הרצון ובנכונות להשקיע בעצמם. השטח והחשיפה אליו בדרך מקצועית מקנה לאנשים כוחות אדירים וחווית חיים.

צה"ל שאיתר את יכולותיי זימן אותי והציע לי לפתח ולכתוב ספר שדאות לכלל לוחמי צה"ל. חקרתי, פיתחתי, כתבתי והכשרתי, דבר שאני עושה גם היום.

אני אב לשמונה, שרובם/ן אנשי שטח, עוסקים בטיפול ומגדלים את הדור הבא.

לסיום – אם התעמקתם בספר ומצאתם בו עניין או אם הוא עורר אתכם לרכוש ידע הרגישו חופשיים ליצור איתי קשר להרצאות, לימודים, שאלות, רעיונות, חידושים בתחום.

images.jpg

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של מדף בית הוצאה לאור (הפצה מנדלי)
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il