דף הבית > חתימותיו של רמברנדט כמפתח לחייו ולסודותיו
חתימותיו של רמברנדט כמפתח לחייו ולסודותיו
הוצאה: ראובן וימר (הפצה מנדלי)
תאריך הוצאה: 2016
קטגוריה: ספרי פנאי עיון / ספרות מקצועית
מספר עמודים: 80

חתימותיו של רמברנדט כמפתח לחייו ולסודותיו

         
תקציר

במחקרי העבר על רמברנדט, כמה מרכיבים בעבודתו היו חסרי הסבר ויוחסו למה שנקרא "המסתורין של רמברנדט". אחד המרכיבים הללו הוא התפתחותה של חתימתו לאורך הקריירה שלו. 
ספר זה נועד להדגים כיצד חתימותיו של רמברנדט משקפות את השלבים הרוחניים השונים בחייו. על ידי ניתוח ההתפתחות של חתימתו בציוריו ובתחריטיו, הספר הזה יחשוף את הקשרים של רמברנדט ושייכותה של חתימתו, לדתות השונות: נצרות, יהדות, קבלה והבונים החופשיים.

פרק ראשון

הקדמה
במחקרי העבר על רמברנדט, כמה מרכיבים בעבודתו היו חסרי הסבר ויוחסו למה שנקרא "המסתורין של רמברנדט". אחד המרכיבים הללו הוא התפתחותה של חתימתו לאורך הקריירה שלו.

ספר זה נועד להדגים כיצד חתימותיו של רמברנדט משקפות את השלבים הרוחניים השונים בחייו. על ידי ניתוח ההתפתחות של חתימתו בציוריו ובתחריטיו, הספר הזה יחשוף את הקשרים של רמברנדט ושייכותה של חתימתו, לדתות השונות: נצרות, יהדות, קבלה והבונים החופשיים.

מבוא
רמברנדט הרמנץ ואן ריין (1606-1669) היה אחד הגאונים הגדולים בתולדות הציור, והשפעתו בכל היבטי האומנויות משתרעת עד ימינו. הוא היה אחד המפיקים הפוריים בהיסטוריה של ציורים ותחריטים גדולים, והאמן החזותי המדהים ביותר ב"תור הזהב ההולנדי".

היבטים רבים בחייו וביצירתו של רמברנדט נותרו אפופי מסתורין. האפשרות שיש לו שורשים יהודיים נדונה על ידי היסטוריונים מאז מותו לפני כמעט ארבע מאות שנה. אפילו מומחים לחייו של רמברנדט זלזלו לעתים קרובות בחתימותיו, כמו גם בזיקה שלו לנצרות, ליהדות ולמסדר האחווה של ה"בונים החופשיים". הרעיון של אחוות הבונים החופשיים נובע כנראה מהגדרה משפטית מהמאה ה-16 של אח, כמי שנדר שבועה של תמיכה הדדית.[1]

מרכיב נוסף שאינו מובן, התורם למה שכונה "תעלומת רמברנדט" הוא הופעתם של סמלים קבליים, אותיות וסימנים עבריים בציוריו. חיבור זה נועד לתקן את האופן שבו יהודים ונוצרים הבינו לא נכון את רמברנדט. והוא גם שופך אור, על האופן שבו חתימותיו יכולות להוביל להבנה טובה יותר של אישיותו, חייו ויצירותיו של האמן.

החיבור שלנו מציג את סיפור חייו של רמברנדט, המשתקף באיקונוגרפיה ובחתימות ביצירותיו, שכן אין הרבה סיפורים ממקור ראשון על חייו שנכתבו על ידיו. בספרנו זה, אנו עוסקים בחתימותיו של רמברנדט כפי שהן מופיעות בציוריו, רישומיו ותחריטיו. תוך התעלמות מצידן האחורי של יצירותיו, מכיוון שכתובות בצד האחורי יכולות להיות תוספות מאוחרות יותר של סוחרים ואספנים.

כדי לחשוף את המשמעות הנסתרת של חתימותיו,  בדקנו אותן בסדר כרונולוגי. אנו מתבוננים באופי הסגנונות של רמברנדט ומראים כיצד הוא מפתח את הסגנון שלו בהדרגה, חושף ומגלה את המסר החבוי מתחת לכל חתימה. חיבור זה מציע דוגמאות ויזואלית לדרכים השונות שבהן התבטא רמברנדט באמצעות חתימותיו, בתקופות ובחוויות השונות בחייו, מימי נעוריו בליידן ועד לאבולוציה הרוחנית שעבר בשנותיו האחרונות.

[1] Cooper, Robert L.D. Cracking the Freemason's Code: The Truth about Solomon's Key and the Brotherhood, Rider 2006.

המסע הרוחני של רמברנדט

נַצְרוּת
רמברנדט נולד ב-15 ביולי 1606, הילד התשיעי שנולד למילר הרמן גריצוון ואן ריין ולנילטגן ווילמסדוכטר ואן צויטברוק, בתו של אופה. בעוד שאביו השתייך לכנסייה הרפורמית ההולנדית, אמו הייתה קתולית: זה עשוי היה לגרום לרמברנדט להיות אחד מאותם נוצרים שנמנעו מחברות בכל קהילה.

יתרה מכך, בהולנד חל איסור על תרגומם של טקסטים קתוליים בגלוי, ובמהלך "שנות ליידן" של רמברנדט, הייתה התנגדות עזה בין הקהילות הרמוסטרנטיות והקונטרו-רמוסטרנטיות ביחס לדוקטרינת הקידמה הקלוויניסטית. רמברנדט כנראה העדיף לא לקחת צד.

בשנת 1686 טען אב המנזר האיטלקי, פיליפו באלדינוצ'י, "רמברנדט הוא אנאבאפטיסט". זה לא יכול להיות נכון, מכיוון שהמאסטר ההולנדי הטביל את ילדיו כתינוקות, מנהג שנדחה על ידי האנאבפטיסטים...[2]

[2] Rembrandt van Rijn, Encyclopedia Britannica, visited on January 14, 2020.https://www.britannica.com/biography/Rembrandt-van-Rijn/First-Amsterdam-period-1631-1635-36#ref251316,

"הבונים החופשיים"
כחלק מחיפושיו אחר דוקטרינה דתית מספקת, שינה רמברנדט את אמונתו מספר פעמים. רמברנדט הגיע להחלטה זו לאחר שחיפש אמונה שנראתה לו אנושית יותר, חופשית ומתאימה לאישיותו. עם זאת, יש לציין שאגודת הבונים החופשיים המאורגנים באופן רשמי, הוקמה בהולנד רק לאחר מותו של רמברנדט. לפיכך, רמברנדט וכמה מחבריו היו חברים בארגון הבונים החופשיים האסור. (למרות שהולנד נחשבה לסובלנית כלפי זרים, בתקופתו של רמברנדט, אדם הסתכן במאסר או אפילו בעינויים בשל השתייכות לארגון כמו הבונים החופשיים). [3]

היד הנסתרת בבגד, היא סמל הבונה החופשי, המופיע ביצירות אמנות רבות, כפי שניתן לראות בדיוקנאות המפורסמים של מוצרט בילדותו ובדיוקנו של נפוליאון מאת ז'אק-לואי דוד. ברבים מהדיוקנאות העצמיים שלו, רמברנדט מיוצג ב"יד הנסתרת": זה יכול להצביע על השתייכותו לבונים החופשיים.

למחוות של הסתרת היד חייבת להיות משמעות ספציפית. העושה את רוב האנשים המשתמשים במחווה, לחברים מוכחים (ולעתים קרובות נלהבים) בבונים החופשיים.

בהתייחס לחשיבות הרבה של מחווה זו בטקסים של הבונים החופשיים והעובדה שלכל האליטה היה חלק בבנייה החופשית או שידעה עליה, בלתי אפשרי שההישנות של סימן זה יכולה להיות תוצאה של צירוף מקרים. למעשה, ניתן למצוא את "היד הנסתרת" בטקסים של "הקשת המלכותית" של הבונים החופשיים, ומנהיגי העולם, שמשתמשים בסימן זה אומרים בעדינות ליוזמים אחרים של המסדר: "זה מה שאני חלק ממנו, זה מה שאני מאמין בו, ועבור זה אני פועל".[4]





[3] Gershman, Zhenya, Rembrandt: Turn of the Key, in “Arion”, Boston University College of Arts and Sciences, Vol. 21.3, Winter 2014, retrieved on May 25, 2017.
[4] https://hallsofkarma.us/, retrieved May 26, 2017.

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של מרים אור ראובן וימר
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il