דף הבית > סומה מוקהופדהיי - גיוס הגרייה העצמית בשיטת ההנחיה
סומה מוקהופדהיי גיוס הגרייה העצמית בשיטת ההנחיה המ
תאריך הוצאה: 05-2024
קטגוריה: עיון / ספרות מקצועית
מספר עמודים: 200

סומה מוקהופדהיי - גיוס הגרייה העצמית בשיטת ההנחיה

         
תקציר

תוכן הספר הזה אולי נראה כמו לקוח מעולם אחר, אולם הוא מיועד לכל מי שחי לצד אנשים עם אוטיזם או התנהגויות מאתגרות, הוא מושרש בגישה שאינה נובעת מרחמים או מצורך להשתלט על האחר. זהו ספר מעשי הנותן עזרה למי שרוצה לאפשר כניסה לחיים עשירים יותר לאנשים עם אוטיזם בתפקוד בינוני–נמוך, ולהתגבר על התירוצים של "הוא כלל אינו מסתכל, מתעניין, יושב או משתף פעולה", כך שכולם יוכלו לזכות ליותר השכלה, לפיתוח יכולות תקשורת ולהכללה בחברה.

הספר "גיוס הגרייה העצמית וההתנהגויות המאתגרות באוטיזם תוך שימוש בשיטת ההנחיה המהירה RPM" מראה איך לכוון מחדש את ההתנהגות המאתגרת ואת הגרייה העצמית בשיעור בשיטת RPM כך שיהיה ניתן להגיע ליעדיו. מערכי השיעור הכלולים בספר ישמשו מורים ואנשי חינוך בתחום האוטיזם – התנהגויות מאתגרות אינן חייבות להיות "ללא מוצא", והגרייה העצמית אינה בהכרח מכשול לעשייה וללמידה, אם מורים והורים ידעו "להמיס", "לדלל" ולשלב אותן במהלך השיעור.

סומה מוקהופדהיי היא המנהלת בפועל של HALO (Helping Autism through Learning and Outreach), שבאוסטין, טקסס. לסומה תואר ראשון בחינוך ותואר שני בכימיה. תלמידים מגיעים אליה מכל רחבי העולם כדי ללמוד בשיטה החדשנית שהיא יצרה. מאז שפיתחה את שיטת ההנחיה המהירה RPM כדי ללמד את בנה טיטו, סומה הופיעה ב־PBS, 60 Minutes, CNN International, Scientific American, Good Morning America, National Geographic Magazine, the New York Times.

סומה כתבה יותר משמונה ספרים שניתן למצוא באתר שלה: halo-soma.org ובמקומות נוספים.

פרק ראשון

פרק 1:
זיהוי ערוצי הלמידה
כדי לפתוח פרק זה, הייתי רוצה לדבר שוב על נושא ערוצי הלמידה הפתוחים שעליהם כבר דיברתי בספריי הקודמים. בלי שאמנה אותם, אלה מכם שקוראים פרק זה לא יֵדעו על מה אני מדברת אם לא קראו את ספריי האחרים.

האינטראקציה שלנו עם הסביבה
בכל פעם שאנחנו רואים, שומעים או זזים, אנחנו נותנים גירוי לסביבה ומקבלים גירוי מאחד ממרכיביה. פעולות אלה מבוססות על הערוץ הסנסורי שאנו נותנים לו עדיפות ראשונה באותו רגע של מגע עם הסביבה.
לסביבה יש מרכיבים חיצוניים וגם מרכיבים פנימיים.
סביבה חיצונית
הסביבה החיצונית כוללת מרכיבים ויזואליים, שמיעתיים, מישושיים וקינסטטיים שמקורם במאורעות שסביבנו.
סביבה פנימית
הסביבה הפנימית כוללת את החרדות שלנו, את הזיכרונות, האמונות, התהיות, הדמיונות, הכאב הפיזי והרגשות שעולים בתוך תוכנו ובגופנו.


המרכיבים של הסביבה החיצונית והפנימית נמצאים בתחרות מתמדת זה עם זה באופן הבא:
דוגמה מספר 1:
בזמן שאנו עסוקים בשיחת טלפון, אנו נותנים עדיפות לשמיעה הסלקטיבית שלנו ביחס לשפה ומגיבים בהתאם. בזמן שאנו קשובים לשיחה זו, יש להניח שלא ניתן עדיפות למה שאנו רואים באותו רגע. האם יש צל על פני הקיר?
יש להניח גם שנתעלם מגורמים שמיעתיים רבים – האם יש ברז מטפטף באיזה מקום? האם דובר החדשות בטלוויזיה כרגע אמר משהו חשוב?
כולנו קשובים לגמרי לאותו ערוץ שמיעתי ומגיבים למרכיביו הלשוניים, המספקים לנו גירוי.
אחר כך, דרך הגירוי הוויזואלי של שעון קיר, אולי נזכור שעלינו למהר. הגירוי הוויזואלי הזה החל להתחרות בגירוי השמיעתי שהיה לנו בשמיעת קולו של בן שיחנו בטלפון, וזה גירה את הסביבה הפנימית שלנו והעיר אותה שוב, ובעקבות זאת הרגשנו שצריך למהר.
דוגמה מספר 2:
כשאנו צופים בסרט בקולנוע, אנחנו כה קשובים למרכיבים הוויזואליים, השמיעתיים, הקינסטטיים, הסלקטיביים והמסוימים האלה, שאיננו שמים לב למרכיבים המישושיים – לכך שאנו ישובים בנוחות ושקר או חמים מדי באולם הקולנוע.
סיפורו של הסרט, דרך הערוצים החושיים האלה, יוצר מצב רב־עוצמה המעיר את הסביבה הפנימית שלנו מבחינת סטרס ושמזכיר לנו לחזור למציאות ולאכול מן הפופקורן שלנו.
דוגמה מספר 3:
בזמן שאנו שקועים בכתיבת דוא“ל עוצמתי למישהו ושקועים באוורור כל הפגיעות הרגשיות שלנו (הרי כולנו אוהבים לעשות זאת לפעמים), אנו חוזרים לחוויה שחווינו בעבר בסביבה הפנימית שלנו מתחום הזיכרון, מעלים בזיכרון שלנו (זיכרון אפיזודי/אירועי) את המרכיבים הוויזואליים, השמיעתיים, המישושיים והקינסטטיים של אותו אירוע ונלכדים בגירויים החושיים והרגשיים של אותו הגירוי, אף שייתכן שהסביבה האמיתית שאנו נמצאים בה היא נעימה ביותר.
בזמן שאנו כותבים את הדוא“ל שלנו, אנו מקבלים גירוי שאינו לוקח אותנו לסביבתו החיצונית אלא לסביבה הפנימית של הזיכרון האפיזודי/אירועי שלנו.
בצורה זו אנחנו יכולים באופנים מסוימים ללכת ולבחור את המרכיבים הרלוונטיים לנו מסביבתנו הפנימית וגם החיצונית. המחשבות והפעולות שלנו יותאמו למרכיבים האלה.

השפעת ערוצי הלמידה החושית על אנשים
עם אוטיזם
כשאדם עם אוטיזם בוחר מתוך מרכיבי הסביבה החיצונית והפנימית, הוא עושה זאת בצורה שונה, על פי השינויים המתקיימים בערוצי הלמידה הסנסורית.
אף שמניתי את ערוצי הלמידה בספריי האחרים, אחזור על נושא זה לטובתם של אלה שאינם מכירים את הספרים שכתבתי.
ערוצי הלמידה החושיים/הסנסוריים הם הערוץ הוויזואלי, השמיעתי, המישושי והקינסטטי.
הערוצים העיקריים והראשיים הם הוויזואלי והשמיעתי.
הערוץ המישושי והערוץ הקינסטטי הם הערוצים המשניים.

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il