דף הבית > פאריס של כולנו
פאריס של כולנו
הוצאה: מדריכי התענוגות (הפצה מנדלי)
תאריך הוצאה: 2023
קטגוריה: ספרי פנאי טיולים ומסעות
מספר עמודים: 600

פאריס של כולנו

         
תקציר

״זה ספרי השני על פאריס בעשרים שנה. קודמו נקרא תענוגות פאריס. שמו של הספר החדש, פאריס של כולנו, משקף גישה חדשה ומקורית: פלורליזם. כארבעים נשים וגברים, הרוב הגדול ישראלים אוהבי פאריס ושוחרי תרבות צרפת וגסטרונומיה צרפתית, שיתפו אותי בחוויותיהם ובהמלצותיהם. סובייקטיביים, כמוני בכל הספרים שכתבתי. וכדי להעשיר את הספר, ביקשתי דעות שונות משלי בכל נושא.

 

כל המלצה נושאת את שם הממליצה או הממליץ. בספר מאות צילומים. רבים מהם קיבלתי משותפי לספר. כן נברתי והשגתי תמונות עתיקות של אירועים ואישים היסטוריים.

 

הספר מבוסס על היכרות של יותר משישים שנה עם צרפת בכלל ופאריס בפרט. הוא מקיף מאוד, עדכני מאוד, צופה לעתיד, וכמעט לא חסר בו דבר. הוא מספר על עשרות אתרים מכל הסוגים, על אינספור מסעדות מומלצות, וגם פאטיסרי, שוקולאטרי, בולאנז׳רי לרוב. הוא מציג תהליכים, מגמות, תמונות-רוחב. ובעיקר, הוא מציע סיורים רבים.

 

שני פרקים מפרטים ״הוראות שימוש״ למבקרים בפאריס. בפרק אחד עצות והמלצות לפני הנסיעה. בפרק שני מכלולים שונים של מידע והמלצות בנושאים מהותיים כמו תחבורה, ביטחון, מקרי חירום ועוד. בסוף הספר, טבלה מפורטת של מסעדות ובתי אוכל קטנים לרבות המלצות ברמות שונות.

 

מובן שלא לא הכל טוב ויפה או טעים באותה מידה. איני מחלק ציונים מספריים. אבל מהספר עולה בבירור מה מומלץ בחום, בבחינת אסור לוותר, אסור להחמיץ, מה מומלץ באיפוק, ומה פחות. ומה בכלל לא.

 

ב-2019 העניקה לי צרפת אזרחות לאות הוקרה על פועלי רב השנים להעמקת תרבותה בישראל. אבל הספר אינו שיר הלל לצרפת. כמו כל ספרי, הוא שזור בביקורת נוקבת על יחס השלטון הצרפתי ורבים מהאזרחים ליהודים במלחמת העולם השנייה, והערות לא תמיד מחמיאות בנושאים אחרים.

 

לצד יותר ממאה ספרים שתרגמתי מצרפתית, ואחדים מאנגלית,פרסמתי מ-1998 שורה של ספרים המצטרפים למעין סדרה, ספרי התענוגות: תענוגות צרפת, התענוגות של פרובאנס, תענוגות פאריס, התענוגות של דרום מערב צרפת, התענוגות של יינות בורדו, אלזאס, 50 התענוגות של צרפת, רעבים בטוקיו. כמו כן כמה ספרים אלקטרוניים, בהם תמונות פאריסאיות, רעבים בטוקיו, Gourmand on Tokyo באנגלית ו-Les Plaisirs de Provence בצרפתית, שניהם באמזון. בקרוב מאוד, רעבים בטוקיו כספר שמע, באתר עברית״.

פרק ראשון

פרק 1
ספר שיתופי – פאריס של כולנו
זה ספרי השני על פאריס בתוך עשרים שנה. שבתי לפאריס בעיצומו של משבר הקורונה, מתוך אופטימיות באשר לעתיד. כשכתבתי את "רעבים בטוקיו", היה לי ברור שהספר ישרת אלפי ישראלים שינהרו ליפאן לרגל האולימפיאדה. המציאות טפחה על פני. לכתיבת הספר החדש על פאריס נרתמתי מתוך תקווה, שבניגוד לטוקיו, האולימפיאדה בפאריס תתקיים במועדה, מול ציבור צופים עצום מרחבי תבל. אני מקווה שהפעם איני טועה. וגם אם אתבדה, הרי העיסוק בפאריס הוא חוויה מסעירה תמיד.

הספר הוא תמונה של פאריס היום. תמונה המשקפת אלפים, שמא רבבות שינויים קטנים וגדולים שהתרחשו בה מאז שראה אור ספרי הקודם. עדכון הספר במהלך הקורונה, וניפוי מאות מקומות שאינם קיימים עוד, עוררו תחושה קשה של סקירת מצב אחרי מלחמה או אסון טבע. אבל פאריס ממשיכה לחיות את חייה במלוא התנופה.

אחרי משבר הקורונה, משבר האנרגיה. הכל יתייקר.

כמו בכל ספרי, אני מתאר תמונה סובייקטיבית. מבחינתי, השינויים הנוקבים ביותר שהתרחשו בפאריס בשנים האחרונות הם הדלקה בנוטר דאם, שרק בנס לא החריבה אותה כמעט כליל, והקורונה. צרפת התגייסה בנחישות ובמיומנות לשקם את אחד מסמליה החזקים ביותר. כשספר זה יראה אור, נוטר דאם עדיין תהיה בשיפוצים. אשר לקורונה, אחרי סגרים הרסניים, פאריס לומדת לחיות בצל המגפה. בתחושת רווחה על כך שאין סגר, אבל בחשש ובזהירות שמא יתחדש. והתיירים שוב נוהרים.

בפרק 2, "ידידותי למשתמש", אני מפרסם עצות שיקלו עליכן ועליכם הן את השימוש בספר, הן את ההתמצאות בפאריס. ויפנו אתכם אל פרק 39 "מפתחות העיר" ואל נספחי מסעדות מומלצות ומוזיאונים.

images.jpg
הייתי פאריסאי, ישראלי, זר בצרפת. חייתי שנים ארוכות בצרפת בכלל ובפאריס בפרט. ואז חזרתי לחיות בתל אביב. ואף-על-פי-כן אני פאריסאי. כי להיות פאריסאי, זה להיות אזרח העולם, אין צורך להיות צרפתי לשם כך: פאריס היא של כולנו. כשכתבתי מילים אלו בפתח ספרי הקודם, הייתי ישראלי בלבד. אבל מאז מאי 2019 אני גם צרפתי. איני יודע איך עובדה זו, שאינה מנהלתית גרידא, אלא בעיקר עדות להכרה של צרפת בפועלי, תשפיע על חוויית-פאריס שלי לעומת העבר. אלא שהיום, במקביל, אני פחות פאריסאי מאשר לפני עשרים שנה. יותר פרובאנסאלי, אולי. חמישה ספרים על פרובאנס בעשרים-ושלוש שנים, אחד מהם בצרפתית, מותירים חותם עמוק.

ספר חדש וכה מקיף אינו יכול אלא להסתמך על קודמו. הרי לא אמציא מחדש את פאריס שלי. לא אשכתב את ההיסטוריה: איני עובד אצל סטאלין. ספרי הראשון התבסס על היכרות של עשרות שנים עם העיר ועם רוחה. הוא גובש לאורך זמן. ביקור אחר ביקור, והם היו רבים מאוד, הוספתי רבדים, תגליות וחוויות. חלקים בספר נשארו תקפים גם עשרים שנה אחרי שנכתבו ויישארו נכונים לאורך זמן.

השינויים המהותיים ביותר הם בגסטרונומיה, המתוארים בפרק 4 ולכל אורך הספר. מהפכה של ממש. עשרות אחוזים מהמסעדות שצוינו בספר הקודם, נעלמו. רבות עקב הסגר השני, שמוטט אינספור עסקים. במרבית המסעדות ששרדו, התחלף השף.

כל תוכנו של הספר נבדק לפרטי פרטים והוכנסו בו אינספור עדכונים. התכתבתי עם גופים רבים כדי להשיג את המידע העדכני ביותר. העדכונים האחרונים הם מתחילת מארס 2023: חידושיו של מדריך מישלן 2023. מבחינת המסעדות שבספר, הכוכב השלישי האבוד של גי סאבואה, וסגירת Abri המכוכבת. במוזיאונים רבים התחוללו תמורות משמעותיות.

איני כותב ספרים דו-ממדיים, רק כאן ועכשיו. לכל אורך הספר, אני מספר גם על העבר. הקרוב, שלי, בעיר, הקרוב והרחוק, של פאריס. וקצת גם על העתיד, זה הידוע לי כרגע.

images.jpg

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 44 ₪
מודפס 88 ₪
דיגיטלי 44 ₪
קינדל 44 ₪
דיגיטלי 42 ₪
מודפס 98 ₪
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il