דף הבית > שמאל, ימין ומה שביניהם
שמאל, ימין ומה שביניהם
הוצאה: מנדלי מוכר ספרים ברשת
תאריך הוצאה: 1991
קטגוריה: עידן חדש
מספר עמודים: 250

שמאל, ימין ומה שביניהם

         
תקציר

"שמאל, ימין ומה שביניהם" שופך אור חדש על: ■ יחסי אדם עם עצמו ■ יחסי אדם עם בן/בת זוגו ■ יחסי הורה ילד ■ המוח ■ החשיבה ■ תהליכי למידה ■ בריאות הגוף ■ בריאות הנפש ■

הספר "שמאל, ימין ומה שביניהם" מהווה אבן דרך משמעותית בדרכו של האדם השואף לגלות את סודות החיים. הספר מציג גישה מקורית המגשרת בין פילוסופיות עתיקות ושיטות טיפוליות בנות זמננו. בתקופה זו, בה מזרח ומערב נפגשים, והרפואה הקונבנציונאלית והאלטרנטיבית מגששות אחר דרכים לגישור ביניהן, מציע ספר זה שיטה טיפולית, המהווה חוליה חשובה כדרך לאחדות בין תפישות מנוגדות.

■ הספר מוכיח, כי את מאבקי הנפש. התסכולים והכעסים המעכבים את התפתחות האדם וגורמים לתחלואיו, ניתן למפות בדייקנות באזורי הגוף. את התחושות השליליות – כאבים פיזיים או נפשיים – ניתן להפוך לתחושות חיוביות באמצעות תרגילים נכונים.

■ הספר נועד לכל אדם הבוחר לחיות חיים איכותיים ומשמעותיים. חיים של מימוש עצמו כאדם ייחודי, החי בשלום עם סביבתו.

■ למטפלים בגוף ובנפש יפתח ספר זה צוהר להבנה רחבה יותר של תהליכים.

ד"ר אריה כלב Ph. D, Ed: "הספר 'שמאל, ימין ומה שביניהם' מיועד לקוראים שמעוניינים להתעמק בתהליכי האורגניזם החי. גוף האדם הוא פלא ייחודי וכל תנועה דורשת התעמקות מצד האדם עצמו ומצד אלה שמחנכים אותו, מטפלים בו – יהא זה תינוק, ילד או מבוגר, בריא או פגוע. בספרה גיבשה אירי ישראלי־רושין מחשבות ורעיונות ערכיים שמרחיבים ומעשירים את יכולת הפעולה."

ד"ר חיים רוזנטל, הומאופת: "ספרה של אירי ישראלי־רושין, הנו ללא ספק ספר יוצא דופן. בספר מוצגת גישה מעניינת, ולדעתי ייחודית, לגבי תפישת הרעיון של ימין ושמאל באדם. כל אדם המודע לכך שיש משמעות לימין ושמאל מעבר למושג האנטומי היבש, ימצא עניין רב בקריאת ספר זה."    

פרק ראשון

דברי פתיחה

ספרה של אירי ישראלי־רושין "שמאל, ימין ומה שביניהם" הנו ללא ספק ספר יוצא דופן.

המחברת מנסה להתמודד עם נושא מרתק וחשוב מאוד.

לכל מטפל מוכרת התופעה של הופעת סימפטומים שונים דווקא בצד האחד של הגוף. למשל אדם מסוים המתלונן על כאב דווקא בחצי ראש שמאלי, ראייה חלשה יותר בעין שמאל, כאבים בחזה שמאל, נפיחות הבטן יותר משמאל וכאבי גב הקורנים לרגל שמאל.

אין אפשרות להסביר את כל הסימפטומים הללו על בסיס אנטומי פשוט, ולתלות בכך את הופעת הסימפטומים דווקא בצד אחד ולא בצד השני.

כרופא העוסק בשיטת ריפוי הומאופתית, ברור לי שיש משמעות עמוקה יותר להופעת סימפטומים בצד ימין או שמאל דווקא. יתר על כן, תופעה זו עוזרת להומאופת לבחור בין התרופות השונות.

בספר מוצגת גישה מעניינת ולדעתי ייחודית, לגבי תפישת הרעיון של ימין ושמאל באדם. המחברת מציגה את תפישת ימין ושמאל בדתות ופילוסופיות שונות ומראה את המשותף לכולן. הקבלה היהודית מהווה אבן יסוד חשובה בהבנת הנושא.

עניין מיוחד בספר, הוא השילוב בין הידע המדעי הקיים כיום, לבין שיטות פילוסופיות שונות וכן הצגת גישה אחת כוללנית להבנת ימין ושמאל באדם.

הייחוד של הספר אינו רק שהוא מציג גישה מקורית להבנת ימין שמאל, אלא גם בכך שמוצעת בו דרך מעשית לאבחנה וטיפול בבעיות שונות באמצעות עקרונות השיטה.

כל אדם המודע לכך שיש משמעות לימין ושמאל מעבר למושג האנטומי היבש ימצא עניין רב בקריאת ספר זה.

 

ד"ר חיים רוזנטל

הקדמה

ספר זה הוא אבן דרך בתהליך המודעות העצמית שלי. עצם כתיבתו היוותה עבורי חוויה נפלאה של יצירת ארגון וסדר בתוך ים החוויות וההבנות שלי. הבנות אלה שהיו בתחילה הבזקים בודדים חסרי הקשר כביכול, הפכו עם הזמן לגילויים מרתקים, שקיבלו יתר תוקף כשהצלחתי לפענחם יחד עם תלמידיי, ולהפכם לשיטת עבודה. הפסיפס הענקי בן אלפי הפרטים הבודדים, נבנה לאיטו ויצר תמונה בהירה של אדם שלם. בספר זה הבאתי בפני הקורא את גילויי בתחום יחסי האדם עם עצמו ועם סביבתו, המפוענחים באמצעות הגוף.

תלמידיי ומוריי עימם עבדתי לאורך תקופה של כ־5 שנים, עזרו לי לגלות סוד נפלא – סוד היחסים בין השמאל והימין בגופו של האדם. על בסיס עבודה זו, פיתחתי את שיטתי, אותה אני מכנה "מודעות עצמית באמצעות הגוף".

שיטה זו פונה אל אנשים המוגדרים על ידי החברה – אנשים בריאים. כלומר אנשים שאינם מרותקים למיטותיהם או מאושפזים מדי פעם במוסד רפואי כלשהו. אך למרות "בריאותם", אינם מרוצים מתפקודיהם. אנשים היודעים בתוך תוכם כי ניתן לחיות באיכות גבוהה יותר, והרוצים להפיק מחייהם הרבה יותר.

לתדהמתי, גיליתי במרוצת השנים כי בכל אשר אפנה ישנם ילדים ובוגרים הסובלים מבעיות של "שמאל־ימין". לתופעה זו ביטויים שונים הנראים חסרי משמעות. אנשים שאינם יודעים היכן יד ימינם אם אין הם עונדים שעון על שמאלם. אנשים שאינם בטוחים אם הם שמאליים או ימניים, אנשים הטועים בניווט, אנשים בעלי דומיננטיות מעורבת ועוד. התופעות הן כל כך יום־יומיות ונפוצות עד שאין מייחסים להן כל חשיבות.

הקורא בספרי ימצא, כי כל התופעות האלה אינן אלא "קצה הקרחון", ולכל תופעה הקשורה ליחסים שבין צד שמאל לצד ימין בגוף, ישנו אפקט נפשי עמוק.

בנוסף לבעיות הנפשיות, קיימות גם בעיות בריאות, תפקודים לקויים, קשיי למידה, אלרגיות, אסטמה ועוד. אל האפקטים הנפשיים והבריאותיים של תופעות אלה, אני מתייחסת בספרי זה.

אני מקווה שספרי יעזור לאנשים במצוקה ולמטפלים המחפשים דרך לעזור.

תודתי נתונה במיוחד למורותיי הנפלאות ורה גולדמן וכרמלה יינוב, לכל המורים, המנחים, הידידים, התלמידים ובני המשפחה התומכים.

אל הקורא

את ספרי ערכתי כך, שיסודות הרעיון עליו מבוססות התאוריה ושיטת העבודה, מופיעים במבוא ובפרקים 1 ו־2. על מנת שהקורא יזרום עם הרעיון המרכזי של הספר, רצוי שיקרא בעיון רב את תחילתו. את הפרקים האחרים ניתן לקרא שלא עפ"י סדר הופעתם. רעיונות אחדים, שנראו לי קשים להבנה, מובאים במקומות שונים, בכל פעם מזווית ראייה קצת שונה. הקורא ימצא, כי ניתן לשוב ולעיין בקטעים נפרדים מתוך הספר ולהגיע להבנה חדשה בכל פעם, בהתאם לתקופת חייו.

אירי ישראלי־רושין

מבוא

ידיעת הייעוד

הבה נתבונן בכד. לכד דפנות התוחמות חלל פנימי שנועד להכיל נוזלים. פתחו של הכד רחב, על מנת שיוכל לקבל אליו את הנוזלים, ובסיסו שטוח, על מנת שיוכל להיות יציב ולא יאבד את תכולתו בנפילה. צורתו מהווה את מהותו – "כלי קיבול". זהו ייעודו. הכד הוא תוצר מעשה ידי אדם, ונבנה לתועלתו. הכד לא נבנה לתועלת עצמו, ואין לו צרכים משלו, כל ייעודו לשמש את צורכי האדם. לכד כמובן, אין את היכולת לדעת מה ייעודו. הוא נועד להכיל, אך אין לו רצון משלו להחזיק בנוזלים אלה.

עתה, הבה ונתבונן בגופו של האדם. גוף זה הוא תוצר של התפתחות רבת דורות. התפתחות סלקטיבית, הבוררת שוב ושוב את המתאים ביותר, המוצלח ביותר, החזק והיעיל ביותר, על מנת שישרת את האדם באופן הנכון ביותר. כל איבר המכשיל את האדם יעבור עם הזמן השבחה, על מנת שישרת את האדם ביתר יעילות וביתר תיאום עם הגוף כולו.

הכד אמור לשרת את האדם אך אינו יודע זאת. הגוף נועד אף הוא לשרת את האדם, אך להבדיל מן הכד, הנו בעל יכולת לדעת את ייעודו. זוהי מודעות – היכולת של הגוף לדעת את ייעודו. לדעת את עובדת קיומו. לדעת לחשוב עצמו. הגוף אומר – אני חושב משמע אני קיים.

הכד הוא כלי בעל יכולת אחת – אחזקת נוזלים. גוף האדם הוא בעל יכולות רבות. לכל חלק בגופו של האדם יש התמחות משלו, תפקיד משלו, ייעוד משלו. לכל חלק בגוף האדם נמצאת היכולת 'לחשוב' את עצמו, ולדעת את ייעודו. מכאן, שמכלול היעודים של איברי הגוף כולם, הוא הייעוד של האדם. האדם הוא האחדות של כל מרכיביו, כי האדם הוא גופו השלם.[1] לכן, תפקידו של האדם בחייו הוא – לדעת את גופו, על מנת שידע עצמו. ידיעת עצמנו היא מודעות, היא הבנת המהות, היא ידיעת הייעוד. ולא בכדי הוחלפו האותיות מן הידוע והייעוד.[2]

כד

■ יחידה אחת.

■ בעל תכונה אחת שהיא גם ייעודו.

■ אינו משרת את עצמו.

■ אינו בעל יכולת לדעת את ייעודו.

אדם

■ יחידה אחת המורכבת מהרבה יחידות.

■ בעל תכונות רבות שכולן ביחד, הן ייעודו.

■ משרת את עצמו.

■ בעל יכולת לדעת את ייעודו.

1. הגוף המוחש והגוף הנחשב

 

האדם קולט את העולם בעזרת חושיו. כל הנעשה בעולם אין לו כל משמעות לגבי האדם אלא אם נקלט דרך אחד מחושיו – ראייה, שמיעה, מישוש, הרחה וטעימה. נקלט דרך החושים – הוא קיים, לא נקלט דרך החושים – איננו קיים. כל מה שאינו קיים לגבי האדם במוחשי, קיים בנחשב.

האדם קולט את עצמו באמצעות חושיו – הוא יכול לראות, לגעת ולשמוע את עצמו, האדם גם יכול לחשוב את עצמו.

כאשר אדם מסתכל בראי, הוא רואה את עצמו כולו – על כל חלקיו החיצוניים (במגבלות). כאשר הוא חושב את עצמו – במידה והוא מצליח לחשוב את עצמו כולו בו־זמנית, אזי הוא מודע לעצמו.

כאשר אדם מכניס את כף ידו למים חמים הוא חש את כף ידו. כאשר אדם מתרכז בתוך עצמו, הוא יכול לחשוב את ידו מנקודת מבט פנימית, ע"י התקשרות אל חשיבת היד את עצמה. כי לכל איבר ואיבר, לכל אזור ואזור בגוף ישנה חשיבה עצמית משלו.

היכולת לחשוב את החשיבות הפרטיות של כל האיברים בגוף, ולחברם לחשיבה אחת כוללת – זוהי מודעות.

כמו שהגוף הנראה הוא יחידה אחת שלמה ונפרדת מן העולם, כך גם הגוף הנחשב הוא יחידה אחת שלמה ונפרדת מן העולם.

אם כן – יש לנו שתי אבחנות – הגוף הנראה (המוחש), והגוף הנחשב. הגוף הנראה הוא הגוף שניתן לגעת בו, לחתוך אותו, להסתכל בו במיקרוסקופ, לשקול אותו וכדומה. הגוף הנחשב הנו הגוף כפי שהוא נקלט באמצעות מוחנו, בלי תיווכם של החושים החיצוניים. על דרך השלילה ניתן להגדיר את הגוף הנחשב ככל מרכיביו של האדם שאינם ניתנים למגע פיזי. הגוף הנראה והגוף הנחשב הם אותו גוף, אך הכלים לתפישתו הם שונים. וכסיכום – יש לנו גוף אחד אותו אנו מסוגלים לקלוט בשתי תפישות: א. בתפישה חושית שהיא למידה וזיכרון, ב. בתפישה מחשבתית שהיא חשיבה ומודעות. ואת עובדה זו של אחדות הגוף יש להבין היטב!

אך על מנת שנבין זאת לעומק, עלינו לדעת שכאשר הרגל נוגעת במים חמים היא חשה עצמה באמצעות המוח, וכך גם בעת שהרגל חושבת עצמה, היא חושבת עצמה באמצעות המוח. הן כשהיא חשה עצמה, והן כשהיא חושבת עצמה, היא מדמה עצמה במקומה יחסית לגוף ולמרחב.

וזוהי נקודה חשובה שיש להבהירה היטב. חלקי הגוף חושבים עצמם אך ורק בצורה יחסית. חלק גוף הוא חלק ממערכת, הן תפקידו והן מיקומו מיוחסים למערכת הכללית.

יד שאינה מחוברת לגוף אין לה כל משמעות, כל יכולת, כל חשיבה. יד שמחוברת לגוף, היא בעלת יכולת למקם עצמה יחסית לגוף, ולדעת את תפקידה היחסי בגוף, כלומר, מה היא תורמת למערכת הכללית שהיא אדם.

וזוהי המודעות של כל חלק גוף:

■ מיקומו יחסית לאיברי הגוף האחרים ולמרחב.

■ גודלו באופן יחסי לאיברי הגוף האחרים.

■ תפקידו הייחודי כחלק מהגוף.

■ האם הוא ממלא את תפקידו באופן מלא, או חלקי, יחסית לפוטנציאל שלו.

 

עולמנו בנוי כך, שכל חלק במערכת כפוף לאותם חוקים של המערכת כולה, לכן אותן החשיבות שיש לחלק גוף בודד כלפי המערכת הכללית, ישנן לאדם עצמו כלפי העולם.

וזוהי חשיבת האדם כיחידה המודעת לעצמה בתוך העולם:

■ מיקומו יחסית לעולם.

■ גודלו יחסית לעולם.

■ תפקידו הייחודי בעולם = יעודו בעולם.

■ עד כמה הוא ממלא את ייעודו, יחסית לפוטנציאל שלו.

ומכאן אפשר להבין מאין צצות שאלות פילוסופיות, המעסיקות את האדם מאז ומעולם – האם האדם הוא מרכז הבריאה? מה ייעודו עלי אדמות? ושאלת השאלות – "האם אני מממש את עצמי ואת ייעודי?"

נשוב אל הגוף כשלמות, ואל חלקיו הבודדים, השואלים עצמם שאלות אלה – מהו גודלי ומיקומי במערכת, מה ייעודי וכמה אני מגשים אותו. את הגוף הנחשב בדיוק כמו את הגוף הנראה, ניתן לחלק לאיברים ולמערכות. ספרי אינו עוסק באיברים הפנימיים (לב, כליות וכו'). בנושא זה, העבירה לנו הרפואה הסינית[3] ידע נפלא, ואני קטונתי מלחדש דבר בעניין. לעומת זאת, יעמיק ספרי בחלקי הגוף החיצוניים ובחשיבותיהם. כלומר, חשיבת הרגליים, הידיים, הפה וכדומה.

על מנת שנבין את החשיבה המודעת, אדגיש שוב את הידיעה הנלמדת שהיא שונה מן המודעות בתכלית שינוי. כל אדם יודע שרגליו נועדו להליכה. כל אדם יכול להביט במראה ולראות את אורכן של הרגליים יחסית לגוף. כל אדם יכול להתבונן ולחוש שרגליו נושאות את גופו ונוגעות בקרקע. כל אחד יכול לבדוק בשעון העצר באיזו מהירות רגליו רצות, אך אין בידיעה זו ולו נגיעה קטנה במודעות. ידיעה זו היא ידיעה נלמדת והיא שייכת לתחום המוחשי. כל דבר שאנו יכולים למדוד אותו, לראות אותו, לגעת בו, לשנן אותו, לקרוא עליו בספרים הוא ידיעה.

מודעות היא דבר שניתן להשיגו אך ורק בדרך אחת – דרך החוויה. התנסות מפגישה אותנו באופן חוויתי עם החלקים שלנו. כשמתרחש המפגש נוצרת גם ידיעת החלקים. בטרם התרחשה הפגישה החוויתית הזו, אין לנו כל יכולת לדעת אותם.

משום כך, לידיעה נלמדת אין כל נגיעה לידיעה נחווית. זו הראשונה שייכת לעולם המוחשי, ואילו השנייה, שייכת לעולם הנחשב. כדי להבין טוב יותר מהי חוויה, נתבונן במילה – 'לחוות', ונראה שהיא תולדה של המילה לחיות.[4]

מכאן, הגוף הנחשב – הוא הגוף הנחווה – הוא הגוף החי. מחשבת הגוף היא אנרגיית החיים שלו – מחשבה = חיים.

דברים אלה מחזירים אותנו אל האמרה המפורסמת: – "אני חושב משמע אני קיים". ואכן, אני חושב = אני חי וקיים.

כאמור, חלקי הגוף נושאים את אותן תכונות של הגוף כולו, גם הם אומרים: "אני חושב משמע אני קיים". והם גם אומרים: "כאשר אני מפסיק לחשוב, הרי שאני חדל להתקיים – הרי שהנני מת".

ספרי זה עוסק באותן "חשיבות" של האיברים המתים בגופנו. אדם מסוגל לחיות את כל חייו מבלי לדעת שהוא נושא בתוכו איברים שהם מתים, או חיים חלקית, או שאינם ממלאים אלא מעט מזער מן הפוטנציאל הטמון בם.

כל עבודת המודעות באה על מנת ליצור את המפגש עם אותם איברים מתים שאיננו מודעים להם, ללמוד להחיותם ולהשיב להם את הבנתם לגבי עצמם – מה הם? מה גודלם? מה תפקידם בעולם זה? עד אשר יהפוך האדם למכלול שלם של גוף מלא חיים וזרימה. כשהוא יתפוש עצמו כ"אחד", אז ידע גם את ייעודו.

2. הקיום = הצרכים

 

נשוב אל הכד. לכד אין צורך משלו. אחת היא בשבילו אם מלא הוא או חסר. לו היה בכד חור, ולא הצליח להחזיק בתוך עצמו טיפה אחת של נוזל – היה נשאר אדיש. לעומת זאת האדם, שהכד נועד לשרת אותו, יהיה בוודאי מתוסכל, כי הכד אינו ממלא אחר ייעודו.

גופו של האדם, התפתח לשרת את האדם ביעילות. מטרתו של הגוף היא – לשרת את עצמו. מפני שהוא יחידה המקיימת את עצמה בעצמה. מכיוון שכך, אם ישתבש תפקודו והוא יפסיק לשרת עצמו ביעילות, יהיה האדם מתוסכל.

מכאן שתכונות האדם נבדלות מתכונות הכד בכך שהן חיות והן בעלות אנרגיה ורצון חיים משל עצמן. האדם כמוהו כצירוף של כלים רבים שכל אחד ואחד מהם הוא בעל רצון משל עצמו לקיים את חיותו ולמלא את ייעודו. כל תכונה של האדם היא בעלת רצון משל עצמה להתממש, לבוא לידי ביטוי. ואם לא תבוא לידי מימוש, היא תביע תסכול.

במילים אחרות, אין באדם מבנה, או יכולת תפקוד, או תכונה, שאין להם רצון משל עצמם לקיים את ייעודם. קיומו של איבר מסוים, מגלם בעצם קיומו את הצורך שלו לבצע את המטרה למענה נברא. לדוגמה: העין היא בעלת יכולת ראייה, זה ייעודה, אך היא גם בעלת רצון לראות. אם נשים אדם בבידוד, בחדר אטום בעל קירות לבנים ולא יימצא בחדר כל גירוי חזותי, האדם יתחיל להזות ולהשתגע.[5]

קיומה של תכונה מסוימת מביע את הצורך של עצמה לבוא לידי ביטוי מלא. לכן: אני קיים משמע שאני צריך – אני צריך משמע שאני קיים.

נשוב לרעיון הקודם. לכל חלק בגוף ישנו תפקיד. לכל חלק בגוף ישנה היכולת לחשוב את עצמו ולדעת את תפקידו – ייעודו. אם יש לכל חלק היכולת לחשוב עצמו – שזוהי כמובן תכונה, הרי שתכונה זו רוצה לממש עצמה. ז"א כל חלק בגוף הוא בעל יכולת לחשוב את עצמו, והוא בעל רצון לחשוב את עצמו. כל הגוף כולו הוא בעל יכולת לחשוב את עצמו כולו, והוא בעל רצון לחשוב את עצמו כולו, אם לא יחשוב את עצמו יהיה מתוסכל, ומכאן נובעים חוסר המנוחה והחיפוש הנואש אחר משמעות הקיום והמימוש העצמי – אותן תופעות המכונות "ריק קיומי" המאפיינות את הבוגר בן זמננו".[6]

ציינו כבר כי לכל איבר יש את היכולת לדעת את תפקידו הפוטנציאלי, הוא אף רוצה לממש את ייעודו הפוטנציאלי עד למקסימום. אך המציאות מוכיחה שבעצם איננו מודעים כלל וכלל לתפקיד של כל איבר, ואם איננו מודעים לתפקידו, הרי שבהכרח לא נוכל למלא גם אחרי כל משאלותיו לממש עצמו, מכאן שאנו נמצאים בפער בין הצורך להגיע למימוש, ובין יציאתו לפועל במציאות. פער זה הוא התסכול. תסכולו של האדם הוא סכום התסכולים של כל חלק וחלק בגופו, שאינו מגיע למימוש. כל חלק כאמור מייצג תכונה של האדם ועל כן אדם שאינו מביא לידי מימוש את כל תכונותיו, הוא אדם מתוסכל. עם הזמן נלמד לדעת כי אדם זה, הוא גם אדם חולה.

עד כה התייחסנו לחלקי הגוף שקיומם מבטא את תכונתם. נשאלת השאלה האם קיימות אצל האדם תכונות שאינן באות לידי ביטוי בחלקי גופו?

תשובה: הגוף המוחשי והגוף הנחשב הנם יחידה אחת לכל דבר, ולכן אין כל אפשרות למצוא בגוף הנחשב יותר אלמנטים מאשר בגוף המוחש. לכן כל חשיבה של אדם, ואפילו תהא המופשטת ביותר, אפילו תהא מעולמות אחרים ומרוחקים מאוד מן הגוף, מקורה בגוף ואפשר למצוא את מקומה המדויק בגוף המוחשי. לכל חשיבה שנחשבת במוחנו יש אפקט גופני פיזי, ובעת שנחשבת המחשבה, ניתן לאבחן פעילות שרירית תואמת. קל מאוד לאבחן זאת בשינויי קול ונשימה, כאשר אנו מדברים על נושאים שונים. לכן, כל תכונה של אדם, כל רצון שלו, כל תחושה, כל רעיון – כולם קיימים בו־זמנית בגוף הנחשב ובגוף המוחש, שהם כאמור גופו השלם של האדם.

לאחר שהבנו את מהות אחדותו של הגוף, נוכל להבין את טעות התפישה המודרנית המדעית, המחלקת את הגוף למחלקות מחלקות. והחלוקה האכזרית ביותר, היא החלוקה בין רפואת הגוף ורפואת הנפש.


מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של מנדלי מוכר ספרים ברשת
דיגיטלי 30 ₪
קינדל 30 ₪
דיגיטלי 44 ₪
קינדל 44 ₪
מודפס 118 ₪
דיגיטלי 50 ₪
קינדל 50 ₪
דיגיטלי 42 ₪
קינדל 42 ₪
מודפס 98 ₪
דיגיטלי 38 ₪
קינדל 38 ₪
מודפס 78 ₪
דיגיטלי 39 ₪
קינדל 39 ₪
עוד ספרים של אירי ישראלי־רושין
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il