דף הבית > גאות מתחת לפני הים

גאות מתחת לפני הים

         
תקציר

ברבע הראשון של המאה ה-20 יצאה לדרך היזמות הכלכלית-תעשייתית החשובה ביותר בתולדות התנועה הציונית והיישוב; מטרתה הייתה הקמתו של מפעל להפקת אשלג בים המלח, חבל ארץ שהיה באותה העת מרוחק, שומם ועוין. האיש שעמד מאחורי הרעיון היה משה נובומייסקי, מהנדס מכרות, פעיל בתנועה המהפכנית הרוסית, מנהיג ציוני ובעל מפעלים להפקת מלחים בסיביר. נובומייסקי, אשר חלם, יזם, הקים וניהל את מפעלי האשלג שפעלו בצפון ובדרום ים המלח, אינו מוכר כמעט לציבור הרחב, על אף תרומתו העצומה לכלכלת היישוב ולהקמתה של תשתית כלכלית שסיעה לכינונה של ממלכת עבר הירדן.

ההיסטוריה של חברת האשלג היא חסרת תקדים במעשה הבריאה החלוצי בארץ-ישראל, מכיוון שהיו שותפים לה אישיים מרכזיים בתנועה הציונית, משקיעי הון יהודים ולא-יהודים, חברות מסחריות שונות, חלוצים סוציאליסטים שהתגייסו לעבוד במפעל בעל זהות קפיטליסטית, אנשי המחנה האזרחי ביישוב, ערבים ארצישראליים, הנהגתה של ממלכת עבר הירדן וממשלת המנדט הבריטי. במשך רוב שנותיה של חברת האשלג התקיים שיתוף פעולה מיוחד ופורה בין הגופים השונים, ועל אף הקונפליקטים האידיאולוגיים-ביטחוניים-לאומיים שהתעוררו הצליחה החברה, בהנהגתו של נובומייסקי, לעצב מודל חלוצי-ציוני של דו-קיום, תוך כדי שילובם של אינטרסים מנוגדים תחת מטרה משותפת.

פרק היסטורי חשוב זה נדחק לשולי ההיסטוריוגרפיה הישראלית של תקופת המנדט הבריטי; מעצבי האתוס הציוני-חלוצי המכונן במדינת ישראל בחרו להתעלם ממנו. הסיבה המרכזית לכך הייתה קשורה לעובדה שלאחר מלחמת העצמאות הואשם נובומיסקי בבגידה על כך ששיתף פעולה עם המלך עבדאללה, מסר לירדנים את שטחי הזיכיון בצפון ים המלח, והחברה שבראשה עמד כשלה במשימתה לנצל כראוי את משאבי ים המלח לטובת היישוב היהודי בארץ-ישראל.

ד"ר רן אור-נר הוא מרצה וחוקר בפקולטה למדעי הרוח והחברה במכללת סמינר הקיבוצים.

פרק ראשון

קיצורים

ארכיון טוביהו, אוניברסיטת בן־גוריון בנגב: א"ט

ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון: א"צ

ארכיון תולדות ההגנה: את"ה

גנזך המדינה: ג"צ

הארכיון הציוני המרכזי: אצ"מ

ארכיון העבודה והחלוץ, מכון לבון: אה"ע

Public Record Office, London: P.R.O

מבוא

מראהו של ים זה והשפעת אווירת חופו פעלו עלי תחילה כמו הלם. הזדמנתי להרבה מקומות שוממים, אבל נוף כזה לא ראיתי מימי. אגם רחב ידיים, שמימיו נוטים לגוון ירקרק, יופיו הרוגע נוגע עד לב. ממערבו הרי יהודה, שצבעם בבוקר יום קיץ הוא כעין האפור וממזרחו בעבר הירדן, הרי מואב המשנים את צבעם משעה לשעה, מעלות החמה ועד שקיעתה ועם ערוב היום ניצת בהם להט אדום (משה נובומייסקי).

בשלהי המאה ה־19 החלו מספר אישים מרכזיים בתנועה הציונית לגלות עניין בניצול משאבי המינרלים שנמצאו בים המלח, וחוקרים נשלחו מטעמם במטרה לאסוף נתונים מדעיים שיאפשרו בבוא העת הקמת תעשייה שתתרום לביסוסו וחיזוקו הכלכלי של מפעל ההתיישבות היהודי. מאמצים אלה לא נשאו פירות מעשיים כל עוד שלטו הטורקים בארץ ישראל, ורק לאחר הכיבוש הבריטי נוצרו תנאים חדשים שאפשרו הקמת תעשייה בים המלח. מפעלי חברת האשלג שפעלו בין השנים 1948-1930 שכנו באזור שנתפס בתודעתם של היהודים ושל הערבים כמרוחק, שומם ועוין מבחינה גיאוגרפית, אקלימית וביטחונית, אבל מבחינה פוליטית ומדינית, הם עוררו מההתחלה רגשות לאומיים ותשומת לב הולכת וגדלה על רקע מאבקי השליטה על משאביה הטבעיים של ארץ ישראל.

במישור מקביל למטענים הלאומיים, היהודים־ערבים, לוותה התפתחותה של החברה בוויכוח נוקב שהתנהל בתנועה הציונית וביישוב על דמותה של החברה הרצויה, ובכלל זה על אופייה של המערכת הכלכלית הלאומית. מעשה הקמתה של החברה משתלב בראייה רטרוספקטיבית באתוס הציוני־חלוצי של תקופת המנדט הבריטי, אך בשעתו נתפסה על ידי חלק גדול מאנשי היישוב כאנטי־תזה לחזון הסוציאליסטי, שהיה נחלתם של הגופים הציבוריים הדומיננטיים וההנהגה שהשתייכה לתנועת העבודה. בתוך סבך ניגודי האינטרסים הפוליטיים־חברתיים והכלכליים־לאומיים שהתקיימו במציאות המורכבת של הארץ, נאלצה החברה לבנות בכוחות עצמה מערכות יחסים מיוחדות של שיתוף פעולה עם האוכלוסיות השונות ועם גורמי השלטון הבריטי, במטרה להבטיח את מימוש יעדיה הכלכליים.

משה נובומייסקי, היזם, המקים והמנהל של מפעלי האשלג, היה האיש שמילא בתוקף הנסיבות ובזכות אישיותו את התפקיד המרכזי בניהול מערכות היחסים עם הגופים השונים. הספר פורס נדבך חדשני שטרם נחקר, הקשור למערכה החברתית־פוליטית שניהלה החברה כחלק בלתי נפרד מהניסיון להקים ולבסס תעשייה חלוצית בתקופת היישוב.

נושא הספר מהווה פרק חשוב מתולדות היישוב עד להקמת המדינה, והוא משיק להיסטוריה של המנדט הבריטי בארץ ישראל, להיסטוריה של היישוב והתנועה הציונית, להיסטוריה של הפלסטינאים שישבו בארץ ישראל, ולהתפתחותה של אמירות עבר הירדן כישות לאומית עצמאית ואוטונומית בהנהגתו של המלך עבדאללה. ספר זה הוא המחקר הראשון שמתרכז בתולדות חברת האשלג הארצישראלית בע"מ (Palestine Potash Ltd) ומשרטט את ההיסטוריה החברתית־פוליטית של יזמות תעשייתית חלוצית בתקופת המנדט. עבודת המחקר היחידה שנכתבה עד היום בנושא חברת האשלג היא בתחום הגיאוגרפיה ההיסטורית ומתרכזת בהיבטים שונים מאלו שבספר זה, מכיוון שעניינה הוא בסוגיית תרומתה של החברה לפיתוחו של אזור ים המלח.[1]

הקמתה של חברת האשלג הייתה פועל יוצא של ארבעה מרכיבים מרכזיים: שינוי השלטון והמעבר לשליטה בריטית; המרכיב האנושי היהודי בעל הניסיון, הידע וההון שעלה לארץ בשל מניעים כלכליים, חברתיים ואידיאולוגיים; עניינם הגובר והולך של גורמים יהודיים וציוניים בהרחבתו וביסוסו של תהליך ההתיישבות מחד גיסא והפקת רווחים ממניעים קפיטליסטיים מאידך גיסא; שיתוף פעולה עסקי בין מקבלי הזיכיון להפקת מינרלים מים המלח לבין חברות ומשקיעים פרטיים, לא יהודים.

הספר בוחן את הדרך שבה הצליחה חברת האשלג להבטיח את פעולתה באמצעות מערכות יחסים שקיימה עם רשויות השלטון הבריטי בארץ ישראל ובאנגליה, היישוב היהודי, ערביי ארץ ישראל וממלכת עבר הירדן בראשותו של המלך עבדאללה. ייחודיותו של הספר היא גם בדיון הנערך בו בגוף שתפיסתו הרעיונית הבסיסית והמבנה הארגוני שלו יועדו לקדם בראש ובראשונה יעדים תעשייתיים כלכליים־קפיטליסטים, ומנגד, דן גם במערכות היחסים שהתקיימו על בסיס חברתי־פוליטי, כלכלי־מדיני, עם מסגרות שייצגו אינטרסים אידיאולוגיים, לאומיים, מדיניים וכלכליים, שלא פעם סתרו את מטרות החברה. ההתמקדות סביב נושא יחסיה של החברה עם גופי המסגרת השונים, מעלה שאלות נוספות המהוות את ליבת הדיון בפרקים השונים: א) מי היה משה נובומייסקי וכיצד ניתן להעריך את התפקיד שמילא בהקמתה וניהולה של חברת האשלג, כמו גם את תרומתו לבנייתן ועיצובן של מערכות היחסים עם הגופים השונים שעמם הייתה החברה קשורה; ב) כיצד הוקמו והופעלו מפעלי האשלג בים המלח ומה היו מאפייניה השונים של חברת האשלג; ג) מה היה תוכנם ומאפייניהם של היחסים שהתנהלו בין חברת האשלג לרשויות שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל ובאנגליה; ד) מה היו תוכנם ומאפייניהם של היחסים שהתנהלו בין חברת האשלג לתנועה הציונית, אנשי היישוב והנהגתו; ה) מה היו יחסיה של חברת האשלג עם ערביי ארץ ישראל וכיצד התנהלו מערכות היחסים הפנימיות בין עובדי החברה הערבים לעובדי החברה היהודיים; ו) מה היו תוכנם ומאפייניהם של היחסים שהתנהלו בין חברת האשלג וממלכת עבר הירדן, בשנות קיומה של החברה ולאחר סיומה של מלחמת 1948-1947.

סיפור הקמתה של התעשייה הציונית בתקופת המנדט הבריטי עדיין לא נחקר במלואו, ובכלל זה ההיבטים החברתיים־פוליטיים, שהיוו חלק בלתי נפרד מתהליך התיעוש ועיצובה של החברה היהודית בתקופת היישוב. ההיסטוריוגרפיה היהודית־ציונית העדיפה להתרכז במעשה ההתיישבות החקלאי כציר המרכזי להסברתו והנצחתו של האתוס הציוני־חלוצי במסגרת עיצוב הזיכרון הישראלי הקולקטיבי ובניית זהותו הלאומית של "היהודי החדש". הדומיננטיות של התפיסה האידיאולוגית־סוציאליסטית, שהייתה נחלתה של תנועת העבודה, הקרינה והשפיעה גם על הדרך שבה בחנה החברה הישראלית את עברה. המחקר האקדמי אינו יוצא דופן מבחינה זו, ולמעשה רק בעשורים האחרונים אנו עדים למגוון רחב של מחקרים המאירים בזוויות חדשות את ההיסטוריה הצעירה יחסית של תקופת היישוב והעשורים הראשונים של המדינה.[2]

הספר מבוסס בעיקרו על מסמכים ראשוניים שמקורם בארכיון הבריטי הממלכתי (Public Record Office) והם כוללים מסמכים של חברת האשלג, שמשרדיה המרכזיים פעלו בלונדון, משרד המושבות (Colonial Office) ומשרד החוץ (Foreign Office). חומרים נוספים מקורם בארכיון הציוני המרכזי, ארכיון העבודה והחלץ - מכון לבון, ארכיון המדינה, ארכיון תולדות "ההגנה", ארכיון יד־טבנקין, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון וארכיון טוביהו באוניברסיטת בן־גוריון (שבו רוכזו עשרות אלפי המסמכים שנאספו על ידי ועל ידי הילה טל, במסגרת פרויקט תיעוד ההיסטוריה של חברת האשלג הארצישראלית בע"מ). בין מקורות הספר גם מסמכים פרטיים שהתקבלו מאנשים שהיו קשורים לחברת האשלג: עובדים, מנהלים ובני משפחות. כמו כן, פרסומים רשמיים של ממשלת המנדט, ביניהם העיתון הרשמי Official Gazette , שיצא לאור עד 1932 ולאחר מכן נקרא Palestine Gazette; הספר הכחול (Blue Book), שהיווה דין וחשבון סטטיסטי מקיף שנערך עבור משרד המושבות אחת לשנה; דוחות שנתיים של הנציבות בארץ ישראל ודוחות של ועדות חקירה שונות.

בכל הקשור לוויכוח על אופייה המתהווה של החברה בארץ ישראל היוו הפרוטוקולים של הוועד־הפועל הציוני מקור חשוב. עיתונות התקופה בעברית, אנגלית וערבית שהתפרסמה בארץ ישראל, אנגליה, ארה"ב, ארצות אירופה, עבר הירדן, מצרים ולבנון סיפקה ממד נוסף של ידיעות חשובות והלכי רוח, וחומרי התיעוד בעל־פה של עובדי חברת האשלג בעבר שימשו כמקור משלים לנושאים שונים. המקורות המרחיבים מבוססים על ספרות מגוונת הקשורה לנושאים הנדונים בספר. נושאי הספר נדונים בשמונה פרקים: הפרק הראשון מתמקד בדרכו של משה נובומייסקי בסיביר, טרם עלייתו לארץ ישראל. הפרק חורג מהנושא המרכזי של הספר מכיוון שעניינו בביוגרפיה חלקית של נובומייסקי. ההנחה המלווה את הספר היא שלא ניתן יהיה להבין את התפקיד שמילא בארץ ישראל, ללא הכרת פעילותו המוקדמת כמנהיג ציוני של כלל יהודי סיביר, בתנועה הציונית לקידום רעיון תיעושה של ארץ ישראל, בקרב התנועה המהפכנית הרוסית והיותו יזם ותעשיין חלוצי בסיביר; הפרק השני מוקדש לתיאור המערכה להשגת זיכיון הפקת המינרלים מים המלח. כבר בשנת 1911 מבקר נובומייסקי בים המלח ובודק את פוטנציאל הפקת המינרלים. תשע שנים לאחר מכן הוא עוזב את סיביר, עולה לארץ ישראל ומתחיל לפעול כדי לקבל זיכיון רשמי להפקת מינרלים מידי גופי השלטון המנדטוריים וממשלת אנגליה. המאבק הממושך והמורכב מגיע לסיומו במאי 1929 כשנחתם הסכם בכורה עם ממשלת ארץ ישראל ועבר הירדן לקבלת הזיכיון, שאפשר את הקמתם של מפעלי האשלג בים המלח; הפרק השלישי מציג את תהליך הקמתה והפעלתה של חברת האשלג במישור היזמי והתעשייתי־כלכלי, מהשלבים המוקדמים שבהם נערכו ניסיונות ראשוניים בים המלח ועד לסיום פעולתה של החברה במלחמת העצמאות. הפרק מדגיש את ההיבט החלוצי של הקמת תעשייה באזור בלתי מפותח ושומם ואת ההיבט החדשני והטכנולוגי שהיווה חלק מפיתוחה של החברה; הפרק הרביעי עוסק בחברת האשלג ומערכות היחסים שקיימה עם רשויות המנדט והממשל האנגלי. מערכות יחסים אלה מהוות ציר מרכזי להבנת עצם מהותה וקיומה של החברה במשך כל שנות פעולתה. כגוף שהוקם ופעל בתוקף זיכיון שניתן מממשלת המנדט וכחברה בריטית, נאלצה הנהלת החברה לחשב את צעדיה מתוך שיקולים שהביאו בחשבון את האינטרסים הקולוניאליים של פטרונה. במסגרת מרקם היחסים השברירי שהתקיים בין יהודים לערבים תחת מסגרת המנדט הבריטי, קיבלו הדברים משנה תוקף שכן הבריטים היו אלה שייצרו את המסגרת המדינית־ביטחונית שאפשרה את פעולתה של החברה לנוכח מטעני האיבה שהלכו והתעבו עד לסיומו של המנדט; הפרק החמישי דן בחברת האשלג וביחסיה עם היישוב היהודי. הוא משרטט תמונה רחבה המלמדת על כך שמערכות היחסים שהחברה ניהלה עם הנהגת היישוב, העובדים אנשי תנועת העבודה וההסתדרות, היוו חלק בלתי נפרד מהוויכוח הנוקב שהתנהל בתנועה הציונית וביישוב על אופייה של החברה היהודית החדשה בארץ ישראל; הפרק השישי מתרכז ביחסיה של חברת האשלג עם ערביי ארץ ישראל הפלסטינאים. מתחילת דרכה נקשרה החברה לערביי ארץ ישראל הפלסטינאים בהתאם לסעיפי הזיכיון שקבעו כי מחצית מעובדיה יהיו ערבים. אף על פי שבקרב הציבור וההנהגה הפלסטינאית היו מתנגדים רבים לחברה ולניצולם של משאבי ים המלח על ידי יהודים, הצליחה החברה לגייס ולהעסיק אלפי עובדים ערביים, שהמשיכו לעבוד גם כאשר רוח הלאומיות הערבית־פלסטינית גברה. נובומייסקי, שהאמין ופעל לשיתוף פעולה כלכלי עם הערבים, היה שותף גם ביוזמות מדיניות שמטרתן הייתה למצוא את הדרך לדו־קיום יהודי־ערבי בשלום; הפרק השביעי עוסק ביחסיה של חברת האשלג עם ממלכת עבר הירדן החל מקבלת הזיכיון ועד לאחר סיומה של מלחמת העצמאות. חברת האשלג ניצלה שטחים שהיו תחת שליטתו של עבדאללה והתחייבה להעסיק עובדים מעבר הירדן ולשלם לממלכה תמלוגים קבועים שהופרשו מרווחיה. עבדאללה וממשלתו הכירו בחשיבותה של החברה ונתנו הסכמתם לפעילותה במרחב הימי והיבשתי שנכלל בטריטוריה העבר־ירדנית, ואפשרו לנצל מקורות מים מתוקים שהיו דרושים למפעל בסדום. בין נובומייסקי לעבדאללה והצמרת העבר־ירדנית התקיימו יחסי ידידות בלתי פורמליים שסייעו לחברה ואף אפשרו את המשך ההידברות גם לאחר סיומה של מלחמת העצמאות; הפרק השמיני מתרכז בהלאמתה וסיום פעולתה של חברת האשלג. אירועי המלחמה בשנת 1948 הביאו להריסתו של המפעל הצפוני בים המלח, לנטישת קיבוץ בית הערבה שישב על אדמות הזיכיון הצפוני, ולהשבתת המפעל הדרומי בסדום. במחצית השנייה של חודש מאי 1948, עוד לפני שוך הקרבות, החל להתפתח עימות בין ראש הממשלה דוד בן־גוריון למשה נובומייסקי. בן־גוריון האשים את נובומייסקי שהחברה ויתרה על שטח הזיכיון הצפוני לטובת ירדן, מדינה עוינת שנמצאה במלחמה עם ישראל, ללא קבלת אישור מהמנהיגות. באוקטובר 1948 אישרה הממשלה את מינוייה של ועדת החקירה שמטרתה הייתה לחקור את הבעיות הקשורות בניצול ים המלח וחבל ים המלח, ושבמסקנותיה המליצה על הלאמתה של חברת האשלג.


מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 92 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 90 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 94 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 96 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 94 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 94 ₪
עוד ספרים של הוצאת רסלינג (הפצה מנדלי)
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 94 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 86 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 94 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 98 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 98 ₪
דיגיטלי 40 ₪
קינדל 40 ₪
מודפס 82 ₪
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il