דף הבית > להפוך לאומן החיים הטובים עם NLP
להפוך לאומן החיים הטובים עם NLP
הוצאה: יוסי קדמי (הפצה מנדלי)
תאריך הוצאה: 2014
קטגוריה: עזרה עצמית ופסיכולוגיה עסקים ושיווק עידן חדש
מספר עמודים: 390

להפוך לאומן החיים הטובים עם NLP

         
תקציר

כמה פעמים שמעת מאחרים, ואולי אף חשבת לעצמך ששינוי מצריך מאמץ ולוקח זמן רב, ולעתים אף אינו אפשרי? ספר זה מציג גישה שונה: כאשר אתה יודע מה וכיצד לעשות, שינוי יכול להתרחש במהירות ולהיות קל ופשוט.

ד"ר יוסי קדמי מביא בספר זה מגוון כלים מבוססי NLP, קלים ופשוטים ליישום, כך שגם אם אין לך שום ניסיון קודם, תוכל לבצע שינויים אישיים בהתנהגויות ובהרגלים שמפריעים לך, וללמוד להביא לעצמך תחושות טובות, ולהצליח בתחומי חיים שונים. מטרתו העיקרית של ספר זה היא ללמד אותך את עקרונות ה-NLP כך שתוכל להפיק ממנו תוצאות בחייך האישיים וללמד אותך כלים פראקטיים לביצוע שינויים באמונות, הרגלים ודפוסי חשיבה שמעכבים אותך.
 
הספר מחולק ל-2 חלקים:
• חלק א' – בו תמצאו את עקרונות השיטה ואת התהליכים הבסיסיים בהם תשתמשו להשגת תוצאות בחיים האישיים שלכם
• בחלק ב' – תמצאו 20 תהליכים מובנים ליצירת שינוי והעצמה בתחומי חיים שונים.

בין 20 התהליכים המוצגים בספר תמצאו את התהליכים הבאים:
• להיפטר מעצלות ודחיינות
• להפסיק חשיבה שלילית
• להתחבר אל השפע
• לחזק את האסרטיביות
• למגנט אהבה וזוגיות
• לישון טוב יותר

לכל אחד מהתהליכים הנ"ל תמצאו בספר: שאלון לבדיקה לאיבחון עצמי תהליכי שינוי המותאמים לעבודה עצמית.

פרק ראשון

חלק א'

ה-NLP התפתח באמצעות מודלינג למציאת הדבר שמאפשר לאנשים מצליחים במיוחד להצליח כפי שהם מצליחים, ופחות מתייחס לסיבה להצלחתם. זו הבחנה חשובה מאוד, והיא שונה מגישות רבות אחרות, שמציגות בבסיסן תיאוריה שמחפשת סיבה לכך שדברים מסוימים עובדים. כמתודולוגיה מבוססת מודלים, ה-NLP אינו חייב להיות "אמת לאמיתה", "נכון" או אפילו "עקבי". הדבר החשוב ביותר הוא האם היא עובדת או לא עובדת. מתודולוגיות מבוססות מודלים, כמו ה-NLP, יעילות ושימושיות כאשר הן מפיקות תוצאות. לכן האמירה הנפוצה ב-NLP היא: "אם זה עובד השתמש בזה, ואם לא, נסה משהו אחר". וכן האמירה: "זה תמיד עובד, פרט למצבים שזה לא".

מגוון המודלים של ה-NLP מספק מסגרת רחבה לבחירת הדרך המתאימה להשגת התוצאות שלהן אתה שואף.

בחלק זה של הספר אציג בפניך את המודלים הבסיסיים, שהם עמודי היסוד של ה-NLP.

  • הנחות היסוד של ה-NLP.
  • מודל התקשורת של ה-NLP.
  • מפת העולם.
  • מה זו מציאות?
  • עובדות ופרשנויות.
  • מה זה State of Mind?
  • ערכים, אמונות ופחדים.
  • ממה מורכבות מחשבות ואיך אפשר לשנות אותן.
  • 5 מצבי תפישה.
  • סוד החשיבה החיובית - קו הזמן.
  • מנהרת הזמן האנושית.
  • עוגנים.
  • תיאוריית החלקים.
  • עיקרון הכוונה החיובית.
  • שש רמות החשיבה.
  • הטייסים האוטומטיים - Meta Progammes.
  • מצב עכשווי-מצב רצוי.
  • מטרה מעוצבת כהלכה.
  • לקרוא את המחשבות - העיניים אומרות הכול.
  • מהי למידה אמיתית על פי ה-NLP.

1
הנחות היסוד של ה־NLP

כאשר ריצ'רד בנדלר וג'ון גרינדר חקרו את סוד הצלחתם של וירג'יניה סאטיר, פריץ פרלס ומילטון אריקסון הם זיהו סט אמונות בסיסיות המשותפות להם. סט אמונות זה היה הבסיס להצלחתם הפנומנלית של שלושת הגאונים הללו, והפך להיות הנחות היסוד של ה־NLP.

כאשר תאמץ את הנחות היסוד כדרך חיים גם אתה תתחיל להפיק תוצאות יוצאות דופן בעבודתך עם אחרים, ואין זה משנה אם אלו תהליכי שינוי או יצירת תקשורת מצוינת.

חשוב לזכור שהנחות אלו אינן אמת מוכחת, אלו הנחות שכאשר אתה מאמץ אותן התוצאות שלך טובות יותר, כלומר אלו הנחות שיעילות עבורך.

הבסיס ל־NLP הן הנחות היסוד והגישה שאתה מפתח כאשר אתה משתמש בהן.

1. "המפה אינה השטח" או "התפריט אינו הארוחה":

מה שאנו רואים, שומעים ומרגישים אינו המציאות, אלא הדרך שבה המוח שלנו קולט את המציאות. אנו קולטים את המתרחש סביבנו באמצעות חמשת החושים שלנו: ראיה, שמיעה, תחושה, ריח וטעם. המידע שנקלט מעובד באמצעות המוח שלנו (הבנוי ממיליארדי עצבים) שמפענח את המידע העצבי והופך אותו למשהו בעל משמעות עבורנו. כל דבר שאתה חושב, רואה, שומע או מרגיש, נוצר על ידי המוח בתגובה לגירוי חיצוני. המציאות אכן קיימת, אך לעולם לא נוכל לחוות אותה בצורה אובייקטיבית. כך שלמעשה המוח שלנו יוצר מציאות וירטואלית, סובייקטיבית — וזו המפה. בדיוק כמו שהמפה של תל־אביב אינה תל־אביב, ושהתפריט במסעדה אינו הארוחה, כך גם המציאות היא לעולם מתוך העיניים הסובייקטיביות של האדם והיא אינה המציאות האובייקטיבית. למעשה אם חושבים על כך, אין דבר כזה מציאות אובייקטיבית, מאחר ותמיד היא מבוטאת דרך עיניו של אדם מסוים.

2. אנשים מגיבים על פי המפות שלהם

למוח שלנו יש יכולת מאוד מיוחדת — הוא נותן משמעות לדברים. מיום שאנו נולדים אנו גדלים בעולם שמזמן לנו התנסויות וחוויות רבות, ואנו נותנים משמעות לכל אירוע כזה. המשמעויות והפירושים האלו של המציאות, של העולם ושל מי אנו בתוך העולם נוצרים בעיקרם בשנות חיינו הראשונות, בערך עד גיל 8־7, והם אלו שיוצרים את המפה האישית. כך אנו נעים בעולם ומגיבים מתוך המפה האישית שיצרנו, שחלקה הגדול מבוסס על חוויות שחווינו לפני שנים רבות, בילדותנו. אך במפה אין הבחנה בין עבר להווה, וכל מה שקיים הוא מעין "הווה", שיקוף של המציאות.

3. כבד את המפה האישית של כל אדם

כאשר מפנימים שהמציאות היא תמיד סובייקטיבית, מתחילים לכבד יותר את ראיית האחרים. רוב האנשים חושבים שכל מה שהם חושבים או מרגישים זו האמת המוחלטת, כדאי לכבד גם את השוני הזה.

ב־NLP אנו משתמשים במושג ראפור — הכימיה שנוצרת בין אנשים. הראפור נוצר כאשר אנו מביטים על הדברים מתוך המפה של האחר, ולשלב הזה קוראים הצטרפות. השלב הבא הוא הובלה, שזה למעשה יצירת הרחבה במפה של האחר. המשמעות של ה־NLP היא למעשה בהרחבת אפשרויות הפעולה, בהרחבת המפה.

4. בני אדם פועלים מצוין

בני אדם אינם מקולקלים, ולכן גם אינם זקוקים לתיקון. בני אדם עושים את מה שהם עושים מצוין, גם אם התוצאות מזיקות ופוגעות בהם. כאשר משתנה דרך הפעולה משיגים תוצאות שונות.

5. בני אדם עושים בכל רגע את הטוב ביותר האפשרי עבורם ברגע נתון

אילו הייתי משתמש היום במפה של תל־אביב שהופקה בשנת 1960 (כאשר הייתי בן 6), לא הייתי יכול למצוא או להגיע לחלקים גדולים מאוד של העיר. אבל קיימת אפשרות שזה הכי טוב שאני יכול להשיג ברגע זה. כל אחד עושה את הבחירה הכי טובה על פי המפה הזמינה לו בכל רגע נתון.

6. האדם וההתנהגות שלו הם שני דברים נפרדים

כאשר היינו תינוקות היתה לנו אולי נטייה לבכות בתדירות גבוהה. האם זה הופך אותנו לבכיינים? אנו איננו ההתנהגות שלנו, ולכן יש לנו את היכולת לשנות את ההתנהגות בכל זמן שנבחר.


7. אם זה אפשרי עבור אדם אחר, זה אפשרי גם עבורך

הנחה זו גורסת שאם יש אדם אחד בעולם שהפיק תוצאה מסוימת, גם אני, במידה ואדע, אלמד ואאמץ את מבנה ההתנהגות או הפעולה בו הוא השתמש, אפיק תוצאה דומה.

8. לאדם יש את המשאבים הנדרשים להשגת מטרותיו ולהגשמת חלומותיו

לאנשים שונים יש חלומות שונים. לאדם יש את המשאבים הנדרשים להשגת מטרותיו ולהגשמת חלומותיו. אין הדבר אומר שהוא אכן יצליח, אלא שיש לו את הפוטנציאל הנדרש להצלחה. מידת ההצלחה תלויה בפעולות שיבצע.

9. ככול שתהייה גמיש יותר כך תגדל יכולת ההשפעה שלך

אדם עם גמישות מחשבתית רבה יותר ייפתח ליותר אפשרויות ולכן היכולת שלו להשפיע ולהשתנות תהיה גדולה יותר. ככל שהגמישות המחשבתית וההתנהגותית גדולה יותר אתה פתוח יותר לנסות דברים חדשים שיובילו אותך להשגת המטרות שבהן אתה מעוניין.

10. עיקרון הכוונה החיובית — בכל התנהגות יש תועלת ורווח בהקשר כלשהו

כל התנהגות מקורה בכוונה חיובית מסוימת. הנחה זו מבחינה בין האדם לבין המעשה. אדם יכול לרעוד מפחד ולהזיע לפני שהוא צריך להרצות בפני קהל. הפחד הזה אולי מתאים למצבים אחרים (כהגנה, כיצירת חשיבה נוספת, כמניעת כישלון וכד') אבל אינו מתאים למצב של לפני הרצאה.

11. המשמעות של דברים תלויה בהקשר

אם אני קורא לאשתי 'יקירתי', ולאחר מכן פונה למלצרית שאינני מכיר ב'יקירתי', אני אומר את אותה המילה, אבל המשמעות שונה לחלוטין, וגם התגובה שאני אקבל שונה. כל התנהגות או מילה אינה מבודדת, כל דבר שאנו אומרים קיים בהקשר מסוים. המשמעות שאנו מייחסים למה שאנשים אומרים או עושים משתנה בהתאם להקשר.

12. אין מצב שבו אין תקשורת

אפילו כאשר איננו אומרים מילה, המחשבות שלנו משפיעות על הגוף, כך ששפת הגוף שלנו מעבירה את המסר.

13. הגוף והמוח הם יחידה אחת בלתי נפרדת

יש מערכת גומלין בלתי נפרדת והשפעה הדדית מתמדת בין הגוף והמוח. תנועות העיניים שלנו לדוגמא, מלמדות על תהליכי עיבוד ושליפה שמתבצעים במוח, כמו גם התנהגויות אחרות כגון עוצמת קול, קצב דיבור וקצב נשימות שמושפעים ממצבו הנפשי של האדם.

14. הדרך שבה אנו מתקשרים משפיעה על משמעות התקשורת

בכמה דרכים אתה יכול לומר "אתה משהו מיוחד"? נסה זאת. עשה זאת בטון שונה, בעוצמה שונה, בקצב שונה וכד'. תוכל גם לומר את זה בעמידה שונה, במבט עיניים שונה ובהבעות פנים שונות. יש עשרות דרכים לומר את המשפט הזה. המילים הן אותן מילים אבל הדרך שבה הן נאמרות מקנה להן משמעות שונה לחלוטין.

15. משמעות התקשורת היא בתגובה

זו אחת מהנחות היסוד המובילות ב־NLP. מצב זה מאלץ אותך לקחת אחריות מלאה לתוצאות התקשורת שלך. אם התוצאה לא מוצאת חן בעיניך — אתה צריך לעשות שינוי בדרך שבה תקשרת. כל אחד פועל דרך המפה האישית שלו. אם בתקשורת שלך עם האחרים תשתמש במפה האישית שלך בלבד, כנראה לא תשיג את התוצאות שהיית רוצה להשיג. אתה הרי אינך מתקשר כדי לשמוע את עצמך, אתה מתקשר כיוון שאתה מצפה לתגובה מסוימת. ככל שתמשיך לשנות ולהתאים את כישורי התקשורת שלך, כך תשיג יותר ויותר תוצאות שרצויות לך. NLP נותן תוצאות. אם משהו לא עובד, נסה משהו אחר.

הנחות אלו הן היסודות שעליהן נבנה וצמח ה־NLP.

אם אינך מבין או מקבל את ההנחות האלו, לא תוכל להבין את מהות ה־NLP. הן למעשה הבסיס לגישת ה־NLP ולטכניקות הנגזרות ממנו ותומכות בו.

ככל שתאמץ יותר ויותר את סט הנחות היסוד האלו, תוכל לגלות הבנה רבה יותר לעולמו של כל אדם, להיות אמפתי לתגובות שלו, ולהבין טוב יותר שהתגובות הללו הן תוצר של מפת העולם הפנימית שלו.

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של יוסי קדמי (הפצה מנדלי)
דיגיטלי 39 ₪
מודפס 74 ₪
עוד ספרים של יוסי קדמי
דיגיטלי 69 ₪
מודפס 179 ₪
דיגיטלי 48 ₪
מודפס 129 ₪
דיגיטלי 39 ₪
מודפס 92 ₪
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il