דף הבית > מכונת כביסה בחיפה
מכונת כביסה בחיפה
הוצאה: ספרי ניב - הוצאה לאור
קטגוריה: פרוזה וסיפורת שואה
מספר עמודים: 172

מכונת כביסה בחיפה

         
תקציר

ערב אחד בשנת 2018, בעת חופשה בנגב, שומעת מיה, דור רביעי למשפחת כץ/גוטמן, אישה משוחחת בגרמנית, שפת אימה. מתברר להן שמוצא המשפחות של שתיהן הוא מאותו כפר קטן בגרמניה, כפר בשם שֶנקלֶנגספֶלד.

מיה מזמינה את האישה, מריון וֶלש, לבקר בבית שעל הכרמל, ובבית הישן מתגלה באחד הרהיטים אוצר בדמות חליפת מכתבים בין חיפה לבין אותו כפר, מכתבים שנכתבו לאחר מלחמת העולם השנייה, בין אוקטובר 1946 לדצמבר 1949, ושעסקו בבקשה בין חברים ובין שכנים, בהפצרה ובתחינה.

המשפחה היהודית שהתגוררה בכפר הצליחה להימלט מהמדינה הנאצית בסתיו 1936, לאחר שנאלצה למכור את הפירמה, את הבית ואת הגנים תמורת ערך כלכלי שנוי במחלוקת, כדי לממן את הנסיעה ואת ההתחלה החדשה בחיפה. בעיר שהייתה אז תחת שלטון המנדט הבריטי, חיה המשפחה במעון לילדי פליטים גרמנים שאותו ייסדה הבת הצעירה קלייר כבר ב־1932.

אחרי 1945 החל בגרמניה הניסיון ל"עשיית הטוב מחדש", ה־"Wiedergutmachung". הפושעים אמורים היו לבוא על עונשם, והקורבנות, במידת האפשר, לקבל פיצוי.

האם הרכוש היהודי נמכר באופן הוגן? האם עזרו ליהודי או שניצלו את מצבו? ואחרי שנגמרו המלחמה והזוועה הבלתי נתפסת התחילה להתברר — האם על היהודי לעזור לגרמני לנקות את שמו?

לפנינו מבט מקיף לתקופה, לנסיבות, לאנשים ולגורלם. זהו לא רק סיפורה של המשפחה שהגיעה לחיפה בשנות השלושים של המאה העשרים, רגע לפני שהיה מאוחר מדי, אלא גם דיאלוג חשוב בין הווה ובין עבר, בין ישראל ובין גרמניה.

לאחר שנים של כתיבה ומחקר — האם מצאה המחברת תשובות ברורות לשאלות, או רק זוויות מבט?

 

מריון וֶלש, ילידת באד־הרספלד שבגרמניה, היא מורה, מרצה וסופרת. בעלת תואר שני בכתיבה יצירתית ובכתיבה ביוגרפית, מקצועות שאותם היא גם מלמדת. מריון חיה בסמוך לברלין. היא נשואה, ויש לה שלוש בנות בוגרות.

ספרה הראשון על משפחתה בתקופת המשטר הנאציונל־סוציאליסטי יצא לאור בשנת 2005, וספרה השני שעסק באומנית־מעצבת בעיר דרזדן שבגרמניה בתחילת המאה העשרים יצא לאור בשנת 2016.

׳מכונת הכביסה בחיפה׳ הוא ספרה השלישי שיצא לאור בגרמניה בשנת 2021.

פרק ראשון

פרק 1:

אחרי המלחמה

 

המכתב הראשון:

מאת היינריך גוטמן אל היינריך לַיי

חיפה, 16 באוקטובר 1946

 

מר לַיי היקר, אני כעת בחופשה השנתית שלי, וכיוון שיש כל כך הרבה שברצוני לדעת, אני כותב לך היום בתקווה לקבל ממך בקרוב דיווח מפורט. שמעתי באמצעות מר רוטשילד, הרי כתבת לו לאמריקה, שאתה ומשפחתך מרגישים בטוב. איך הולך העסק שם, ואיך הצלחתם לעבור את כל התקופה הקשה? כפי שאתה ודאי יודע, מעניין אותי לשמוע איך נראה שם עכשיו, ומה שלומם של מכריי ושכניי הטובים, בני משפחת מאנל, משפחת זיפּל וכולי. אנא מסור דרישת שלום לכולם מאיתנו. איפה בינרט? דרישת שלום מיוחדת ללודוויג הרטמן, לוואלגר, רוּך, משפחת ארנולד ריגר, למשפחת לַנדזידֶל באוֹבֶּרלֶנגספֶלד (Oberlengsfeld), משפחת בוק מהִילמֶס (Hilmes) וכולי וכולי.

כאן שלום כולנו טוב מאוד, תודה לאל. יש לי משרה נעימה מאוד בהנהלת העיר, ושם אני מפקח על כארבעים מכוניות ונהגים. אלה הם ערבים ויהודים שמצידם, כמו גם מצד הממונים עליי, אני נהנה מאותו אמון שרחשו לי בזמנו חבריי לעסקים. אשתי מנהלת כאן עם גיסתי גברת וֶסטהַיימר מעון לילדים שתמיד מלא למדי, כך שהתארגַנו שוב בצורה טובה מאוד, ומשום כך אנו מרוצים ומאושרים כאן.

בוודאי שמעת על כך שחותני נפטר, למרבה הצער, שנה אחת לאחר הגירתנו. חותנתי יכלה לחגוג השבוע את יום הולדתה השבעים בבריאות טובה, תודה לאל, אלא שקשה לה להתגבר על הכאב על כך שהאחים שלה, ברנהרד וסאלי, כפי שבוודאי אף שמעת, נספו בנסיבות מצערות כל כך. גיסי, ד”ר גרינבאום, מתגורר אף הוא כאן בחיפה, ויש לו קליניקה גדולה וטובה. וילי אברהם גר ממש קרוב אלינו. בנו הוא הבעלים של אחת המסעדות הגדולות ביותר כאן, כך שמצבו טוב מאוד. הוא לא צריך לעבוד עוד.

יש לי עוד בקשה אחת ממך:

בזמנו, קניתי דרכך מכונת כביסה. למיטב ידיעתי, היא הגיעה מזיגֶן (Siegen). גם בתו של ברנהרד לוונברג רכשה אז את אותה מכונה. כעת, במכונה שלי התקלקלו גלגלי השיניים וגלגל ההינע. האם ישנה אולי אפשרות שתוכל להשיג לי את החלקים הללו ולשלוח לי לכאן? אנא ברר זאת וכתוב לי על כך.

דרישת שלום חמה לך ולכל משפחתך. חמותי מבקשת למסור דרישת שלום בייחוד להיינריך זיפל.

 

שלך, היינריך גוטמן

היינריך גוטמן

חיפה / פלשתינה

רחוב מסדה 53

 

 

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 36 ₪
מודפס 72 ₪
דיגיטלי 40 ₪
מודפס 82 ₪
דיגיטלי 49 ₪
מודפס 103 ₪
דיגיטלי 35 ₪
מודפס 103 ₪
דיגיטלי 40 ₪
מודפס 97 ₪
עוד ספרים של ספרי ניב - הוצאה לאור
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il