דף הבית > הורות בדרך הדהרמה

הורות בדרך הדהרמה

         
תקציר

עמודים:246
תרגום: דורית שטיינר שריג
שנת הוצאה לאור: 2019

הספר מציע גישה ייחודית בהתאמה אישית לגידול ילדים שמחים ומצליחים.
באמצעות השילוב של מדעי המוח המודרניים ותורה עתיקה, אנו לומדים להבין בפעם הראשונה מדוע ילד אחד לומד מהר ושוכח מהר ואילו ילד אחר לומד לאט וגם שוכח לאט. למה ילד אחד נוטה להיפראקטיביות ואילו אחר זז ופועל לאיטו. או למה ילד אחד נרדם בקלות אבל מתעורר באמצע הלילה, בעוד שילד אחר שוכב ער שעות בטרם יצליח להירדם.
חוקרי המוח רוברט קית’ וולאס ופרדריק טראוויס, מומחים מובילים בחקר יתרונותיה של המדיטציה הטרנסנדנטלית, משלבים ידע השאוב מהמדע, מהאיורוודה העתיקה ומניסיונם האישי כדי להראות לכם כיצד לחשוף את מלוא הפוטנציאל של מוחו של ילדכם, כמו גם כיצד לטפח את החוכמה ואת והטוב המולדים שלו.
הספר מעניק להורים שפע של שיטות ותובנות שיעזרו להם להתחקות אחר סגנון הלמידה וההתנהגות המותאם במיוחד לילדיהם.
“השילוב הזה של אמיתות עתיקות עם מדעי המוח המודרניים מוליד שפע של תובנות שיכולות לעזור לנו להיות הורים חכמים יותר, לגדל ילדים בריאים ומאושרים יותר, ולשפר את העולם כולו.”
– דיוויד לינץ’
פרק ראשון
מבוא להורות בדרך הדהרמה
 
 
הורות בדרך הדהרמה היא גישה ייחודית שמטרתה לגדל ילדים שמחים ומצליחים. ההורות בדרך הדהרמה מתחילה בהבנה שילדים הם אנשים עם חוזקות וחולשות, כישרונות והעדפות משלהם. בספר תמצאו כלים פשוטים שיעזרו לכם ולילדיכם לגלות מי הם ומה הם יכולים להיעשות.
 
דהרמה היא תפיסה השאובה ממסורות המזרח הרחוק. מקורה של המילה ״דהרמה״ בפועל דהרי (dhri) שמשמעו בסנסקריט ״להחזיק״ או ״לתמוך״. הדהרמה שלנו היא דרכנו בחיים - אורח החיים התומך בצמיחה האישית, באושר, בהצלחה ובסיפוק. הדהרמה משתנה מגיל לגיל, ומילד לילד. ילד אחד לומד מהר ושוכח מהר, ואילו אחר לומד לאט ושוכח לאט. אחד עשוי לחוש מסופק כשהוא עובד לבדו במשך פרקי זמן ארוכים בעוד שאחר יעדיף להיות מוקף בחברים. אם התמזל מזלנו, אנחנו מוצאים את הדהרמה שלנו בשלב מוקדם בחיים.
 
לדוגמה, אנחנו מכירים סטודנט מבריק שכבר בשנה השנייה ללימודי התואר הראשון יודע שהוא רוצה להיות מורה למתמטיקה בתיכון. הוא מרגיש שהוא נולד להיות מורה. שני הוריו מורים, וכבר בכיתה ג׳ הוא התחיל לתת שיעורים פרטיים לחבריו לכיתה. הוא סיפר לנו שאין דבר שגורם לו סיפוק כמו לראות את חבריו ברגע ש״האסימון יורד״, הרגע הזה שבו הם סוף סוף מבינים את מה שהוא רוצה ללמד אותם. ברור לגמרי שהוראה היא הדהרמה שלו. עם זאת, שניים מהמרצים שלו בקולג׳ נדהמו כששמעו על הקריירה שאליה הוא שואף. אחד מהם המליץ לו להמשיך ללימודי דוקטורט: ״אתה יכול לעשות עבודה תיאורטית מבריקה!״ ואילו המרצה למדעי המחשב אמר לו: ״אתה יכול להיות מתכנת בעל שם עולמי ולהפוך למיליונר עוד בטרם ימלאו לך עשרים וחמש!״ שני המרצים הללו השליכו את הכישרונות והשאיפות שלהם עצמם על הסטודנט, במקום לעודד אותו לפתח את הנטיות המיוחדות ואת הרצונות שלו. במקום לעזור לו למצוא את דרכו הייחודית, הם רצו שהוא ילך בדרך שלהם. הכלים של הורות בדרך הדהרמה עוזרים לנו לזהות ולטפח את דרכם הייחודית של הילדים שלנו: במה הם טובים, ממה הם נהנים, מה עוזר להם לצמוח. בנוסף עוזרים לנו הכלים הללו להבין כל אחד משלבי ההתפתחות של המוח, מלידה ועד בגרות, כך שכהורים, נוכל לקחת בחשבון את רמת ההתפתחות של ילדינו - לא לתבוע דברים שאינם מסוגלים עדיין להשיג, אלא תמיד לעודד אותם בעדינות לממש חלק גדול יותר מהפוטנציאל שלהם.
 
כלי ההורות בדרך הדהרמה עוזרים לנו לגלות את הדהרמה שלנו כהורים. האם קרה שהֵצרתם על העובדה שתינוקות לא מגיעים עם חוברת הדרכה? הרבה יותר קל להשתמש במכשיר אלקטרוני חדש כשיש חוברת הוראות! הורות היא דבר מורכב להפליא ולעתים קרובות מבלבל עד כדי ייאוש. הבנת העקרונות של סוגי המוח/גוף ושל שלבי התפתחות המוח, תסייע לכם ליישם את הכלים של ההורות בדרך הדהרמה במגוון מצבים משתנים. במילים אחרות, תוכלו להתחיל לממש את הדהרמה שלכם כהורים.
 
הורות בדרך הדהרמה כוללת שישה כלי הורות להחלה על ילדים בכל קבוצת גיל:
 
גילוי סוג הגוף/מוח של ילדכם ושלכם עצמכם
 
ריפוי עצמי
 
תשומת לב והערכה
 
שגרות לשיפור הדינמיקה המשפחתית
 
ניהול התפרצויות וטיפוח התנהגות טובה יותר
 
הטרמה והתאמה
 
באנגלית מצטרפים הכלים לכדי ראשי תיבות של המילה
 
dharma - Discover, Heal, Attention, Routines, Manage, Anticipate.
 
גילוי, ריפוי, קשב, שגרות, ניהול, חיזוי.
 
ניקח לדוגמה מקרה ספציפי ונראה איך ניתן להחיל עליו את הכלים:
 
ריאן בן השש נכנס בסערה אל המטבח, עיניו הכחולות דומעות, שפתיו סמוקות והוא מטיח את משחק הגיימבוי שלו על הרצפה. המסך של המשחק נסדק. ״המשחק הזה טיפשי! אני שונא אותו!״ צורח הילד ויוצא בריצה מהחדר, מותיר מאחוריו את אמו הנסערת. מה אני יכולה לעשות? היא תוהה. איך אתמודד עם הזעם שלו?
 
ריאן הוא ילד אנרגטי וחכם. הוא יכול להיות נעים הליכות ולהתנהג רגיל לגמרי במשך ימים רבים, עד שמשהו קטן מערער אותו והוא פורץ בהתקף זעם אלים. לאחרונה הבחינו שני הוריו של ריאן בנטייה ההולכת וגדלה שלו להגיב בצורה מוגזמת, כמעט להתחמם יתר על המידה - נפשית, גופנית ורגשית - והחששות שלהם גוברים. מה גורם להתנהגות המדאיגה הזו? מה יתקן אותה? האם הגיע הזמן לחפש פסיכולוג ילדים? ואולי זה סתם מקרה של התנהגות אופיינית לבנים? או שאולי הוא זקוק לטיפול תרופתי?
 
הכלי הראשון, גילוי סוג המוח/גוף של ילדכם ושלכם עצמכם
סוג המוח/גוף כולל: (1) את הנטיות המולדות וההעדפות שחווטו במוח מלידה, מה שמכונה גם ״סוג גוף״; (2) את מצב האיזון או חוסר האיזון של סוג הגוף; (3) את החיבורים המשתנים במוח, המעוצבים ללא הרף על ידי חוויות החיים כמו גם על ידי שלב ההתפתחות של המוח. נראה כי סוג המוח/גוף הספציפי של ריאן מועד לכעס. בנוסף, ריאן הוא בן שש. המוח שלו מחווט להיות מכשיר מוּנע-חושית שרואה את העולם באורח מוחשי מאוד. אם מכשיר הווידאו לא עובד, צריך לזרוק אותו. לכן, כשמשחק הגיימבוי שלו הפסיק לעבוד הוא נהיה מתוסכל והשליך אותו, בגלל המצב של סוג המוח/גוף שלו, כמו גם בגלל חיבורי המוח תלויי הגיל שלו.
 
סוג אחד של מוח/גוף מגיב בחוסר סבלנות ובכעס. אחר עשוי להגיב בעצבנות ופחד. סוג שלישי אולי לא יגיב כלל. השילוב של נטיות מולדות ושל ההתפתחות האישית של המוח הוא שיקבע כיצד כל אחד מאיתנו יגיב לסיטואציות שונות.
 
בפרק 1 נציג את המאפיינים הבסיסיים של כל סוג או טיפוס. תוכלו למלא שאלון קצר שיעזור לכם להבין את סוג המוח/גוף של ילדכם, כמו גם את זה שלכם ושל שאר בני המשפחה. בפרק 2 נדון באינטראקציות בין בני משפחה בעלי סוגי מוח/גוף שונים. בחלקו האחרון של הפרק נחקור לעומק את האופן שבו המוח משתנה במהלך שני העשורים הראשונים לחיים ואת האופן שבו השינויים הללו מעצבים את ההתנהגות של כל אדם.
 
הכלי השני: ריפוי עצמי
אם אתם עייפים או לחוצים, אתם בהחלט עלולים להגיב כפי שהגיבה אמו של ריאן. היא התחילה לצעוק - אחרי הכול מדובר במשחק וידאו יקר. אבל ברגע שאתם וילדכם מתחילים לצעוק, הסיטואציה הופכת לפיצוץ כאוטי ודבר אינו נפתר.
 
אנחנו מבינים שאתם הורים עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, ועם כל הדרישות הכרוכות בגידול ילדים, נראה כי לא נותר לכם זמן לרפא את עצמכם. אבל אתם חייבים להישאר מודעים לצרכים שלכם - לטובת הילדים כמו גם לטובתכם. אפילו במטוסים תמיד מייעצים לנו לשים את מסיכת החמצן שלנו לפני שאנחנו פונים לעזור לאחרים.
 
הכלי השלישי: תשומת לב והערכה
לו היו אמו או אביו של ריאן יושבים איתו ועוזרים לו להבין טוב יותר איך לשחק את המשחק, ולו הם היו מעודדים אותו ואומרים לו כמה יפה הוא משחק לפני שהוא נהיה מתוסכל, ייתכן שההתפרצות שלו היתה נמנעת. ילדות היא רכבת הרים של צמיחה והתפתחות המוּנָעוֹת על ידי שינויים עצומים בחיבורי המוח של הילד. קשב ותשומת לב של ההורים במהלך השנים הללו הם חיוניים כדי שהילד יוכל ללמוד כיצד לעבוד בקבוצות ולפתח הערכה עצמית, כישורים חברתיים, חוש למה נכון ומה לא נכון, כבוד לזולת ואפילו חשיבה ביקורתית ויצירתית.
 
תשומת הלב שלכם חשובה לאין שיעור. ילדים אינם אובייקטים סטטיים; הם צומחים כל הזמן בתגובה לכל חוויה חדשה. כשאתם מעריכים כל הישג חדש, אתם תומכים בהתפתחות של חוש העצמיות של הילד וביכולת שלו ליצור אינטראקציות עם העולם.
 
הכלי הרביעי: שִגרות לשיפור הדינמיקה המשפחתית
שגרות מבוססות - שגרות לשעת שינה, שגרות לארוחות ושגרות לקניות - מעניקות לילדים תחושת ביטחון. הם יודעים למה מצפים מהם בכל סיטואציה. שגרות מחלקות יום ארוך למקטעים בעלי משמעות ומעניקות לילד תחושה שהוא בשליטה.
 
שגרה חשובה נוספת היא זו של מפגשים משפחתיים - זמן מתוכנן לשיחה על נושאים שונים באווירה רגועה ותומכת. זו יכולה להיות מסגרת מצוינת שבה יוכלו הוריו של ריאן לעזור לו להבין מה לעשות כשמשחק אינו עובד: לדוגמה, להניח את המשחק על מדף מיוחד, לדווח לאמא או לאבא מה השתבש, ואז לשחק ביחד את ״משחק התיקונים״.
 
הכלי החמישי: ניהול התפרצויות וטיפוח התנהגות טובה יותר
כלי זה מורכב משש המלצות (ששת ה-C):
 
1. בדיקה - בדקו מה קורה איתכם ועם ילדכם (Check in)
 
2. נחמה - נחמו את הילד (Comfort)
 
3. שינוי מצב המוח (Change)
 
4. בחירות (Choices)
 
5. תוצאות (Consequences)
 
6. אימון (Coaching)
 
בואו ניישם את שש ההמלצות בסיטואציה של ריאן:
 
בדקו מה קורה איתכם ועם ילדכם. ראשית צריכים הוריו של ריאן לבדוק את מצב המוח שלהם עצמם. לדוגמה: האם הרגשות שלהם נמצאים במצב קיצון? האם דילגו על ארוחת הצהריים ועכשיו הם רעבים ועצבניים?
 
לאחר מכן עליהם לבדוק מה קורה עם בנם. האם משחק הווידאו קשה מדי עבורו? האם בנם התחמם מדי, או אולי הוא רעב, או אולי שני הדברים גם יחד? האם הוא חווה קשיים בבית הספר? האם הוא ישן כמו שצריך? ריאן הוא ילד בן שש. זה אומר שהמעגלים ה״ניהוליים״ (אקזקוטיביים) הקדם-מצחיים (פרה-פרונטליים) של המוח שלו עדיין לא התפתחו. בגיל זה הוא לא מסוגל אפילו להתחיל להבין עניינים מופשטים של מבוגרים כמו, ״יש לך מושג כמה המשחק הזה עלה?״
 
נחמו את הילד. ילדכם יודע שמשהו לא בסדר. מרכזי החשיבה של המוח שלו מוצפים ברגשות עזים. חיבוק חם וארוך או סתם יד על הכתף יגידו לו שהכול יהיה בסדר. נחמו את ילדכם - זה הבסיס להצלחה שלכם בכל השלבים הבאים. הנחמה אומרת לילד שיש בעולמו חלק אוהב ותומך, לא משנה כמה רע הוא מרגיש.
 
שנו את מצב המוח. הדבר הראשון שריאן צריך זה לצנן את מוחו שהתחמם יתר על המידה. כשהילד מגיב באופן מוגזם זה כיוון שהמוח הרגשי הפרימיטיבי השתלט על הסיטואציה. ההיגיון הפשוט אינו עומד לרשותו באותו רגע. רגשות לוהטים וחזקים שולטים והילד יכול רק להגיב באורח אימפולסיבי. ריאן צריך עזרה כדי שיוכל לעבור ממצב שבו הוא נשלט על ידי המוח הרגשי הלא רציונלי שלו למצב שבו יהיה מסוגל להשתמש במוח המשקף, החושב שלו. לפעמים אפילו מעבר פשוט לחלק אחר של הבית יכול לעזור לו להתחיל להירגע. בפרק 6 נרחיב את הדיבור על התפרצויות והתקפי זעם.
 
בחירות. אחרי שריאן נרגע, אבא ואמא יכולים להציע לו בחירות ממשיות - לדוגמה: ״בפעם הבאה שהמשחק לא עובד, תביא אותו לאחד מאיתנו ואנחנו ננסה לתקן״. ההורים עוזרים לריאן לחשוב על הפעולות שלו ובכך הם מראים לו כיצד להתמודד עם תסכול בעתיד ומאפשרים לו לתרגל את מעגלי המוח הניהוליים שלו כך שייהפכו ליותר ויותר זמינים עבורו.
 
תוצאות. ריאן צריך לקחת אחריות על מעשיו. התקף הזעם שלו הוביל לתוצאה טבעית. הוא שבר את המשחק ולכן לא יוכל לשחק בו עוד. במפגש המשפחתי יוכלו ריאן וההורים לדבר על דרכים להרוויח לעצמו משחק חדש.
 
אימון. כהורים, אתם המאמנים לחיים של ילדכם. מה עושים מאמנים? בספורט הם מוודאים שהספורטאים שלהם מתאמנים לפני המשחק כדי שיוכלו להתחרות היטב. המאמן צופה במשחק ומוציא ממנו שחקנים אם הם מתלהטים או נהיים רגשיים מדי. מאמנים מלמדים משחק הוגן וערכי. הם מסכמים כל חוויה כדי שהשחקנים ירכשו תובנות חיוביות לקראת סיטואציות עתידיות.
 
כמאמנים, אתם מדגימים התנהגות נכונה. נוירונים במוח המכונים ״נוירוני מראה״ עוזרים לילדים לחקות את מה שהם רואים. הראו לילד איך אתם הייתם עשויים להתמודד עם הסיטואציה. אם הילד טועה, עזרו לו להבין איך לתקן את הטעות ואיך להימנע ממנה בפעם הבאה.
 
הכלי השישי: הטרמה והתאמה
בין אם אתם ממוקדים בטיפוח הכישרונות של ילדכם ובין אם אתם פועלים כדי לוודא שחיי המשפחה יזרמו על מי מנוחות ביומיום, חלק מהדהרמה שלכם כהורים הוא לצפות את צרכי המשפחה. ברגע שתכירו את חמשת הכלים הראשונים של הורות בדרך הדהרמה, תמצאו את עצמכם באופן טבעי צופים מראש כיצד תוכלו להשתמש בכלים הללו כדי למנוע משברים. זהו טבעה של ההטרמה. ולמרות זאת, על אף כל מאמציכם, מצבים בלתי צפויים תמיד יצוצו. יהיה עליכם להסתכל על הסיטואציה ולהשתמש בשיקול הדעת שלכם בכל פעם מחדש.
 
בכל קבוצת גיל יחולו שינויים בדרכי היישום של כלי ההורות בדרך הדהרמה
במהלך עשרים וחמש השנים הראשונות לחיים, מוחו של הילד הוא יצירה בהתהוות. עם כל שינוי במבנה המוח ובתפקודו מתחיל הילד לראות את העולם בצורה יותר מוכללת, לשלוט יותר בדחפים שלו, להתחיל לראות את התוצאות ולהבין טוב יותר רעיונות מופשטים. לפיכך, הכלים להורות בדרך הדהרמה נושאים מאפיינים שונים בארבעת השלבים העיקריים של התפתחות המוח. בארבעת הפרקים האחרונים של הספר נדבר באופן שיטתי על הקשר בין התפתחות המוח לבין כלי ההורות בדרך הדהרמה.
 
מלידה עד גיל שלוש
ילדים נולדים כשהמוח שלהם בעצם לא ״מורכב״ במלואו. עם לידתו התינוק אינו רואה אתכם או שומע את מילותיכם המנסות להרגיע - התינוק שלכם רואה ושומע רק גלים מנותקים זה מזה של אור וצליל. במהלך שלוש השנים הראשונות גדלים החיבורים במוח באופן הדרגתי ועמם גדלה גם יכולתו של הילד ליצור אינטראקציות עם העולם. עד גיל שישה חודשים מתפתחת מערכת הראייה והילד רואה חפצים בעולם סביבו. עד גיל שנתיים מתפתחת מערכת השמיעה והילד לומד לחבר צלילים נפרדים לכדי זרם של דיבור. במהלך הזמן הזה, כלי ההורות בדרך הדהרמה תומכים במוח המתפתח ועוזרים לילד להתחיל ליצור אינטראקציות עם העולם.
 
מגיל ארבע עד גיל תשע
גיל ארבע עד גיל תשע הן שנות הגן ובית הספר. במהלך הזמן הזה יש לילד את המספר הגבוה ביותר שיהיה לו אי פעם של חיבורים בין תאי מוח. בנוסף, האונה השמאלית והאונה הימנית של המוח מתחברות בשנים הללו. זה הזמן שבו הילד לומד איך לעבוד בקבוצות, איך לחכות לתורו, ואיך לפעול על פי הוראות. זה גם הזמן של משחק יצירתי - הדמיון של הילד יכול לשנות ולהפוך כל אובייקט למיליון אפשרויות. בגיל הזה כלי ההורות בדרך הדהרמה תומכים ביכולת ההולכת וגדלה של הילד לחשוב על העולם ולבחון אותו. כעת תוכלו להתחיל להכליל את הילד בתהליכים המשפחתיים של גיבוש כללים וחוקים במשפחה.
 
מגיל עשר עד גיל שבע-עשרה
בשנים של טרום גיל העשרה וגיל העשרה, שני אחוזים מכל החיבורים של תאי המוח נהרסים מדי שנה בתהליך טבעי של ״גיזום עצבי״ שמתרחש על בסיס הכלל לפיו מה שלא נמצא בשימוש הולך לאיבוד. השינויים הם כה רבים ומתרחשים במהירות כה רבה עד כי המוח שאיתו המתבגר שלכם מתעורר בבוקר אינו אותו המוח שאיתו הלך לישון אמש. שנות העשרה הן גם הזמן שבו שכבות שומן מתחילות להתווסף למעגלים הניהוליים הקדם-מצחיים. זה מוביל להאצה בזרימת המידע באזורים במוח האחראיים לתכנון לטווח ארוך ולקבלת החלטות מוסריות. המתבגר מתחיל כעת לחשוב בצורה מופשטת יותר. הכללים אינם עוד מוחלטים ויש להם משמעות שונה בהקשרים שונים. בגיל זה, כלי ההורות בדרך הדהרמה יעזרו למתבגר שלכם לעשות את המעבר מהיותו ילד להפיכתו למבוגר צעיר.
 
מגיל שמונה-עשרה עד גיל עשרים וחמש
בגילאי שמונה-עשרה עד עשרים וחמש מדובר כבר במבוגרים צעירים. פרץ ההתפתחות האחרון במוח מתרחש כאשר הגיזום העצבי מתייצב, והחיבורים עם המעגלים הניהוליים הקדם-מצחיים נהיים בשלים לחלוטין. התוצאה היא שהמבוגר הצעיר מתחיל לחשוב בצורה רחבה ומופשטת יותר. מבוגרים צעירים יכולים לדמיין מצבים חלופיים ולשקול כל אחד מהם בנפרד ובפרוטרוט. בגיל הזה הכלים להורות בדרך הדהרמה תומכים במבוגר הצעיר כאשר הוא מבסס את עצמאותו - הכלים משמשים להנחות את הצאצא בניהול חיים משלו ובסופו של דבר הקמת משפחה משל עצמו.
 
עם כל מה שמוטל עליכם, מתי תמצאו זמן לשלב את הכלים הללו בחייכם?
אנחנו מבינים שהחיים מציבים דרישות אינסופיות מתשומת הלב שלכם: עבודה, ארוחות, כביסה, הסעות, שיעורים וחוגים, ומאות דברים אחרים. הקשב שלכם מתחלק להמון כיוונים והראש עובד במהירות של מאה וארבעים קמ״ש בכל רגע ורגע לאורך היום. כיצד תצליחו לזכור את כל כלי ההורות בדרך הדהרמה ולהשתמש בהם בתוך העומס הזה? במיוחד ברגעים שלילד יש התקף זעם או כשהוא לוקח את מפתחות הרכב ורץ באמוק לזרוק אותם לשירותים? לרגעים נדמה שזה רק עוד לחץ - לנסות להיות הורה טוב יותר - בשילוב עם הצורך להיות עובד יעיל, תזונאי, נהג פרטי ובן זוג מסור.
 
בתו הבכורה של פרד (טראוויס) היא חובבת בישול ולאחרונה השתתפה בקורס שעסק בשימושים היעילים ביותר בסכין. היא למדה את הטכניקות הטובות ביותר לקצוץ כל דבר, מאספרגוס ועד זוקיני - אבל הדבר הראשון שלימדו שם היה כיצד להשחיז סכין.
 
זהו שיעור עבור כולנו: לא משנה באילו טכניקות אנחנו משתמשים, הן לא יביאו לנו הרבה תועלת אם הסכין קהה. טכניקות כמו הורות בדרך הדהרמה משפרות את חיינו. אבל לפני שנוכל ליישם אותן עלינו להרחיב את היכולת הבסיסית שלנו לחשוב ולפעול. אנחנו יכולים לקרוא את כל הספרים בעולם, אבל אם אנחנו לחוצים או מוצפים, לא נוכל ליישם דבר מכל הרעיונות הנהדרים שעליהם קראנו.
 
עבור מחברי ספר זה, כלי ההורות האולטימטיבי היה המדיטציה הטרנסנדנטלית (TM). שנינו עושים מדיטציה מאז שהיינו בקולג׳ ולמדנו שהטכניקה של ה-TM היא הכנה מצוינת לחיים, ובמיוחד למשימה התובענית מכולן - מלאכת ההורות. ראשית, ה-TM מעניקה לנו עשרים דקות של מנוחה והתחדשות עמוקות וחסרות מאמץ פעמיים ביום. היא מאפשרת למוח להירגע לגמרי כך שכל ה״קשרים״ והלחצים והמתחים שהצטברו יכולים להתרופף ולהתפוגג. זוהי דרך מצוינת להתחיל את הבוקר - רעננים, צלולים ומלאי אנרגיה. ובסופו של יום עתיר לחצים ותביעות, המדיטציה של אחר הצהריים מעניקה את ההתחדשות המרגיעה הנחוצה לפני הדרישות של הערב המשפחתי.
 
ה-TM למעשה עוזרת למוח לתפקד בצורה ברורה יותר. אחרי כל מדיטציה המוח צלול יותר. אתם יכולים לראות את התמונה הגדולה ובה בעת להיות מסוגלים להתמקד בפרטים. תרגול סדיר פעמיים ביום יעזור לכם להתחיל להבחין בכך שהסדר הפנימי והאנרגיה נוכחים בחלק ניכר יותר מהיום, והולכים ומתחזקים עם הזמן.
 
שלושת היתרונות הללו - חשיבה צלולה, הקלה ממתחים ויותר אנרגיה - הם נכסים יקרי ערך עבור כל הורה. כשאתם יותר אנרגטיים ובמקביל מרגישים רגועים וחושבים בצלילות, זה יקנה לכם את המשאבים המנטליים ליישם את כלי ההורות המוצעים בספר זה. והמשימה שלכם כהורים תהפוך להרבה יותר קלה אם גם לילדכם יהיו היתרונות של תרגול TM. יש טכניקות מיוחדות לילדים שניתן ללמד כבר בגיל ארבע, ובגיל עשר כבר ניתן ללמד את הילד את טכניקות הישיבה של מבוגרים. ילדים זקוקים להקלה ממתחים ממש כמו המבוגרים והמוח המתפתח שלהם משגשג כשיש לו את הסדר והשלווה שהמדיטציה מביאה עמה.
 
המתנה האולטימטיבית שכל אדם יכול להעניק לילדיו היא הידע העצמי והמודעות העצמית שיאפשרו להם לכונן את האושר וההצלחה שאליהם הם שואפים. זה לא קורה בִן לילה ומובן שנדרשים לשם כך גם זמן וגם תשומת לב. כהורים אנחנו לא האדריכלים של מוחם של ילדינו. אבל יש לנו השפעה על התפתחות המוח באמצעות הסביבה שאנו יוצרים עבור ילדינו, האתגרים המנטליים והתמיכה הרגשית שאנחנו מספקים להם.
מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
עוד ספרים של אור עם הוצאה לאור
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il