דף הבית > פריז לעולם נשארת

פריז לעולם נשארת

         
תקציר

עמודים: 278 תאריך יצאה לאור: 05-2021 פריז, 1944. בחנות ספרים קטנה בעיר הכבושה עובדת שרלוט, אלמנה צעירה ואם לתינוקת. אלה ימי הישרדות ומאבק, ושרלוט כמעט צולחת אותם בדרך נס, אך אז בתה הפעוטה נופלת למשכב והקלפים נטרפים. מה תוכל לעשות כדי להציל אותה? האם תוכל לקבל עזרה ממושיע לא רצוי? ואם כן, איזה מחיר יהיה עליה לשלם בעבור כך? שרלוט אינה תופסת את עצמה כקורבן. להבנתה, היא שורדת. חזקה. עצמאית. לאחר המלחמה היא מתחילה מחדש, משתקעת בניו יורק ועושה לעצמה שם כעורכת ספרים. את הסיפור על מה שאירע באמת באותן שנים עכורות בפריז היא נוצרת בלבה. אפילו בתה, עתה על סף גיל ההתבגרות, אינה יודעת עליו. נראה שהיא יכולה לבנות לעצמה חיים חדשים, אך בפועל פריז נוכחת בחייה בכל רגע ורגע. היא אינה מסוגלת לסלוח. היא אינה יכולה לשכוח. פריז לעולם נשארת הוא רומן פוצע לב על החלטות שאין אפשרות אלא לקבלן, למרות מחירן הגבוה. אלן פלדמן בראה עולם שבו רע וטוב, נאמנות ובגידה, הווה טרי ועבר רדוף צללים הם הדרך היחידה לשרוד בעיתות משבר ודחק. פריז לעולם נשארת הוא ספרה הראשון של אלן פלדמן האמריקאית. הספר זכה לשבחי הביקורת וזכויות התרגום שלו נמכרו למדינות רבות.  

פרק ראשון

פרולוג


פריז, 1944

הם תלשו את מגיני הדוד. אצבעות מטונפות שציפורניהן שבורות ומזוהמות משכו, קילפו וניתקו. מי היה מאמין שעוד יש להם כוח? אישה אחת קרעה בשיניה את החוטים שחיברו את מגן הדוד שלה למעילה הקרוע. פעם בוודאי היתה תופרת מוכשרת. מי שהצליח לתלוש את הטלאי השליך אותו ארצה. גבר אחד ירק על שלו. מי היה מאמין שבנוסף על כוח עוד נותר לו גם רוק? פיה של שרלוט היה צחיח ומבאיש מיובש. גברים, נשים וילדים רקעו ברגליהם ודרסו את פיסות הבד הקרועות שבבוץ, מְשַטחים מרבד אומללות צהוב במגרש המגודר על אדמת צרפת.

שרלוט כרעה לצד ויוי והחלה למשוך את התפרים שהצמידו את הטלאי של בתה לחולצתה הוורודה המלוכלכת. החוק קבע שרק ילדים מגיל שש יענדו את הטלאי, וויוי היתה בת ארבע, אך החולצה נותרה מאחור כשילדה אחרת צורפה פתאום, בהרף עין של ייאוש ביורוקרטי, לטרנספורט שחסר בו אדם אחד למכסה הנקובה של אלף ראשים. שרלוט לקחה את החולצה לפני שמישהו אחר יעשה זאת — הם הורשו להחזיק ברכוש במחנה, אם היה להם כזה — אבל לא הסירה את הטלאי. לבישת חולצה שיש עליה צל בעל שישה קודקודים, במקום שבו היה קודם לכן מגן דוד, היתה כפירה מסוכנת, אפילו בגיל ארבע. עכשיו שרלוט היתה יכולה להסיר אותו. ורק לאחר שעשתה זאת, הזדקפה ותלשה את שלה.

בשארית חייה, בכל פעם שישבה במטוס והקשיבה לדיילת חייכנית מזהירה שבעת חירום יהיה עליה לחבוש את מסכת החמצן שלה לפני שתדאג לילד הנוסע עמה, היתה נזכרת בבוקר ההוא וחושבת שחברות התעופה ניחנו אמנם בשכל ישר אך אין להן לב.

המחזה נגלה לה בכיכר בדראנסי, הפרוור שנמצא עשרה קילומטרים צפונית־מזרחית לעיר, לא מחנה המעצר שממנו גורשו יהודים, קומוניסטים, סוציאליסטים ואויבים אחרים של הרייך. אם עדיין לא ידעה שהישארות באזור בטוחה יותר מחזרה לשכונה הישנה שלה, האירועים באותו היום שכנעו אותה. היא לא רצתה לחזות בהם, אבל גם לא הצליחה לגרוע את עיניה מהמראה. היא קפאה במקומה, מהופנטת מהשנאה, משותקת מפחד.

הם הותירו את האישה בחזייתה ובתחתוניה, פיסות אפורות ומרופטות של כבוד עצמי וצניעות או מהוגנות מימים טובים יותר, שעכשיו בקושי נותר מהן שריד. החזייה היתה קרועה בפטמה, מהאלימות העכשווית או אולי מתשוקה ישנה, אין לדעת. גבר זקן שכתמי טבק בזקנו שלח יד מטונפת וצבט את העור הוורוד. הקהל שאג בעונג. צעיר שנופף ברובה השתמש בו כדי לדרבן את הצעירה פעם מצד אחד ופעם מצד שני, עד שמעדה על נעלי העקב שלרגליה. הנעליים הפכו את העירום למגונה עוד יותר. כשנטתה על צדה הבחין הקהל בכתם חום בתחתית תחתוניה הקרועים. גם הפעם לא היה אפשר לדעת אם זה סימן לאימה הנוכחית או להזנחה קודמת, אבל קריאות הלעג גברו. הן גברו על צליליו של פעמון הכנסייה שהחל לצלצל והמשיכו לאחר שנדם. השעה היתה רק שתיים בצהריים.

"משתפת פעולה," שאגה אישה בקהל, "משתפת פעולה בשכיבה," צרחה אחרת, והצעקה עברה בין הנשים בהמון, כפי שבנסיבות אחרות היו מעבירות תינוק מאחת לשנייה. שני הדחפים היו פרימיטיביים, מגוננים, אם כי במקרה זה היה מדובר בהגנה עצמית. רק הקשוחות ביותר או אלה שזיכרונן בגד בהן, אלה שמעולם לא הנהנו בנימוס לחייל שהתגורר בעיר או פלטו "מרסי" בתגובה לדלת שהוחזקה להן, לא דמיינו את עצמן במקום האישה המצטנפת בכלימה ושערה שמוט בקווצות שמנוניות. הימים שבהם נהנתה מהבשר, מהביצים ומהשמפו מהשוק השחור חלפו עברו להם.

שרלוט חשבה על קווצות השיער החסרות בקרקפתה שלה כתוצאה מתת־תזונה. היא היתה מסוגלת לסבול את זה, אבל כשקווצות משיער התינוקות הדקיק של ויוי החלו להישאר בידיה, הפסיקה להבריש אותו, כאילו תהיה בכך תועלת.

הנשים בקבוצה שאגו את זעמן, אבל הגברים, בייחוד השקטים, היו מסוכנים יותר ולא רק משום שנופפו ברובים ואחזו מזמרות ותערים. הגברים הצחינו מזדון מיני. כמה מהם לפתו את חלציהם כשקראו קריאות גנאי, היכו את האישה באגרופיהם ובעטו בה. אחרים הזיעו וגיחכו ומחו מפיהם רוק בגב כף היד ואז ליקקו את שפתיהם כאילו הם טועמים את הריגוש. ארצם הובסה. הם הושפלו. אך ההיפרעות הזאת, מעשה הצדק הזה, האישה העירומה למחצה, מוכתמת בדם, בדמעות ובצואה, הפכה אותם שוב לגברים.

שני נערים — בני שש־עשרה או שבע־עשרה לכל היותר — החלו לדחוף את האישה, ראשה הקירח בוהק בשמש אחר הצהריים המתלכסנת מעל צריח הכנסייה, לכיוון משאית חונה בשולי הכיכר. שלוש נשים, אחת כמעט עירומה ושתיים לבושות למחצה, שהיו שרועות על המשטח האחורי, לא נשאו את מבטן כשהנערים דחפו ביניהן את המצטרפת הטרייה.

עכשיו התקבץ ההמון במעגל צפוף יותר סביב אישה אחרת. זו החזיקה תינוק. שמלת הכותנה המטונפת שלה היתה תלויה על גופה, ללא חגורה, ושרוולה האחד קרוע, אך היא עדיין לבשה אותה. אולי נוכחות התינוק ביישה את הגברים או שמא רק עמעמה את המתח המיני. היא לא אימצה את התינוק אל גופה כפי שנשים נוהגות לעשות בדרך כלל, אלא נשאה אותו תחת זרועה כמו חבילה. רגליו השתלשלו רפויות; ראשו, חסר תמיכה, היה שמוט הצידה על הצוואר השברירי. עיניו היו עצומות ופניו הקטנות מעוותות כנגד העולם.

שרלוט הרימה את ויוי שנצמדה אל חצאיתה והחביאה את פני בתה בצווארה. לא היה זה מחזה ראוי לילדה. לא היה זה מחזה ראוי לאף אדם.

אחד הגברים שהיה האחראי כך נראה, אם אפשר לטעון שהיה אחד כזה, לפת את שערה של האישה ומשך את ראשה לאחור. הצליל שפלטה דמה יותר לפעייה מאשר לצעקה. שרלוט המתינה שהתינוק יפצח ביללה. הוא רק עיוות ביתר שאת את פניו.

השיער החל לצנוח לקרקע. הוא היה ארוך מהקארה הקצר של האישה שהשאירו בלבניה, והמעשה ארך זמן רב יותר. אולי זה מה שגרם לגבר בקהל לעשות זאת. הוא השתעמם. בעוד הגוזז ממשיך לגלח את השיער, זינק האיש קדימה וצייר צלב קרס על מצחה. הקהל שאג בעליצות.

עודה מייבבת, עודה לופתת את תינוקהּ השותק, נדחפה האישה מגולחת הראש אל המשאית ואחרת נגררה אל מרכז הכיכר. שרלוט הידקה את אחיזתה בילדתה והחלה לפלס לעצמה דרך בהמון. שיכורים מצדק ומיין — שאישה רבת תושייה ובנה החלו למכור — אך עדיין חסרי סיפוק, דחפו אותה הנוכחים, מפצירים בה להישאר, לועגים לה על מורך לבה, מגדפים אותה על היעדר הפטריוטיות שלה. היא הניחה יד על עורפה של ויוי כדי לגונן עליה והמשיכה ללכת.

בשולי ההמון עצרה אותה בֶּרת ברנהיים, האישה מהמחנה שתפריה היו חזקים כל כך עד שנאלצה לתלוש בשיניה את הטלאי.

"אסור לך ללכת," אמרה והצביעה על קבוצת נשים וגבר בפינת הכיכר, שהמתינו לתורם עם הגוזז. "זה עדיין לא נגמר."

שרלוט הנידה בראשה. "כל עוד זה יימשך, זה לעולם לא ייגמר," אמרה והמשיכה ללכת.

ברת ברנהיים עמדה והביטה בה מתרחקת. "מתחסדת שכזאת," אמרה, בלי להפנות את דבריה למישהו מסוים.

מה חשבו הקוראים? 1 ביקורות
elbaz1963
15/6/2021 07:54
פריז לעולם נשארת/ אלן פלדמן תגלת הוצאה לאור כמה שנהניתי משני הביקורים שלי בפריז וזו הסיבה שהחלטתי לקרוא ספר זה. ומרגע קריאת השורות הראשונות וההבנה שמדובר בתקופה מעל 60 שנה הרגשתי שצדקתי שבחרתי בו. הסיפור כאן על מה שקורה בסוף ואחרי המלחמה הארורה ".....יותר מזה. גם היא היתה צריכה את היטלר כדי להבין שהיא יהודייה." על ניצולה שמגיעה עם ביתה הקטנה לניו יורק ומגלה להפתעתה שהאנטישמיות גם קיימת בזמן הנוכחי...אומנם לא כמו בגרמניה שלפני המלחמה אלא יותר מעודנת. "את ואני קורצנו מאותו חומר. פצועים מהלכים...." השורדים את המלחמה הנפש שלהם נותרה פצועה אי שיתוף קורות האדם במלחמה היה משול לסוד. "אם אני יהודייה, עלי להיות יהודייה." העלילה כאן קצת מדלגת בין הווה לעבר..... הסיפור חודר פנימה מרגש ומטלטל וגורם לי לתהות כיצד אני הייתי נוהגת אם הייתי במצב של הגיבורה באותה תקופה....והכי חשוב סיפור האמת מתגלה בסוף הספר ממליצה על ספר שונה ומרגש
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 29 ₪
קינדל 28 ₪
דיגיטלי 26 ₪
מודפס 88 ₪
דיגיטלי39 ₪ 31.2 ₪
קינדל38 ₪ 30.4 ₪
דיגיטלי 29 ₪
מודפס98 ₪ 49.9 ₪
עוד ספרים של תכלת - הוצאה לאור
עוד ספרים של אלן פלדמן
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il