דף הבית > אם תרצו זו אגדה

אם תרצו זו אגדה

         
תקציר
איפאבליש (ePublish) – הוצאה לאור
 
שנת הוצאה: 05/2015
מס' עמודים: 447
"…ראשי הכנסייה והאינקוויזיציה בסביליה ממשיכים לחפש ראשינו ונאחזים בכל תירוץ לקחתנו אל מרתפיהם האפלים ולאלצנו לבחור בין אימוץ דתם לבין מוות איום ונורא. לאחרונה שוחחתי עם כמה מידידיי, וכולם חיים בחרדה מתמדת מפני היום שבו זרוע הרשע תגיע לבתיהם. אנשים שאני מכיר כבר הסתלקו מן העיר בחשאי ומבלי להותיר רמז ליעדים שבחרו לשמשם כמקלט. אני יודע על עוד רבים שמתכוונים ללכת אחריהם… איננו צופים שיפור במצב, ולפיכך החלטנו לצאת מכאן ללא דיחוי. למעשה, מיד אחרי הפסח…" מן הדברים האלה התחיל כל הסיפור. אם תרצו זו אגדה הוא רומן היסטורי המשתרע על פני חמש מאות שנים. ראשיתו בסביליה, בספרד של ערב גירוש היהודים, המשכו במסע דורות לאורכה ולרוחבה של אירופה, וסיומו בארץ ישראל. ניר דונת מתאר, בעקבות מכתב שקיבל בילדותו, את סינדרום היהודי הנודד שנאלץ לעקור פעם אחר פעם מביתו, לפלס דרכו בסביבות עוינות, להחליף עיסוקיו ולהתגבר על מכשולים שבהם הוא נתקל חדשות לבקרים. גיבורי הרומן עוברים מפרק אחד למשנהו ומספרים סיפורו של העם היהודי בגלותו: תעשיין טיט בסביליה המורד באינקוויזיציה ומסרב להמיר את דתו; צעיר המואס בחיי הגטו באנקונה שבאיטליה, מתגייס לצבא נפוליאון, מצטיין בשירותו, ובעקבות פציעה קשה משתחרר ובונה את חייו כחוואי-חקלאי במורביה שבמזרח אירופה; בן העוזב את בית הוריו ופונה אל דרך התורה, לסייע בשימור הגחלת היהודית בגולה; עיתונאי הפוגש בבנימין-זאב הרצל, נשבה בקסמיו והופך לציוני הראשון במשפחתו; צייר שמחליט להשאיר הכל מאחוריו וללכת לבנות את ארץ אבותיו ואת תרבותה החדשה; צבר ירושלמי שמתנדב לחיל ההנדסה המלכותי הבריטי כדי להילחם בנאצים ובשותפיהם… כולם חדורי אמונה בצדקת מעשיהם וכולם מוקפים בבני משפחה, בחברים ובאנשים הנקרים על דרכם במצבים שתיאוריהם, עם המראות, הקולות, הריחות והטעמים הנלווים אליהם, מעניקים לקורא תחושה של נוכחות במקומות ובזמנים שבהם התרחשו.
פרק ראשון

 

הקדמה

 

מציאת מסמכים ישנים במגירות או בארכיונים, כמוה כמציאת עצמותיהם של בני אנוש בחפירות ארכיאולוגיות. שתיהן מרגשות את המוצאים – לעתים אף מרגשות מאד – ושתיהן מגלות רק טפח ומכסות יותר מטפחיים: מי היו האנשים שמאחוריהן? איך הם נראו? מה עשו בחייהם? מה היה אורח המחשבה שלהם ואיך בא לידי ביטוי? מה חשו לנוכח האירועים שחוו וכיצד הגיבו להם? מה שימח אותם? ממה פחדו?…
זכות גדולה ניתנה בידיהם של סופרים, לקרום עור וגידים על אותם אנשים עלומים ולהפיח נשימה באפם. ליצור אותם כמעט יש מאין. לתאר כיד הדמיון הטובה עליהם את חזותם, קורותיהם, מחשבותיהם, תחושותיהם והתנהגויותיהם, ולהביאם בפני הקוראים כדמויות בשר ודם בסביבות שבהן חיו ופעלו.

כשניגשתי לכתיבת הספר היה בידי צרור קטן של מסמכים בלבד, וגם הוא היה רחוק מלהיות שלם. הרגשתי כמי שמנסה להרכיב פאזל כשבידיו רק מעט מזעיר מהחלקים, ועליו להשלים את הרבים החסרים מן הגורן ומן היקב. בדחילו ורחימו חבשתי לראשי את כובע הסופר, ויצאתי לדרך.

בדיעבד אני יכול רק לומר שנהניתי מכל רגע.
השאר כתוב בששת שעריו של הספר.

ניר דונת

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות
המלצות נוספות עבורך
דיגיטלי 29 ₪
קינדל 28 ₪
דיגיטלי 26 ₪
מודפס 88 ₪
דיגיטלי39 ₪ 31.2 ₪
קינדל38 ₪ 30.4 ₪
דיגיטלי 29 ₪
מודפס98 ₪ 49.9 ₪
עוד ספרים של איפאבליש (ePublish) - הוצאה לאור
עוד ספרים של ניר דונת
דיגיטלי 49 ₪
קינדל 49 ₪
מודפס 100 ₪
הירשמו לרשימת התפוצה של ביבוקס
Powered by blacknet.co.il